Zes nieuwe neopanamax-diensten via Panama gestart

Ondanks het feit dat er de voorbije dagen al zes nieuwe diensten gestart werden met neopanamax-tonnage tussen Azië en de oostkust van de VS, houden de carriers hun capaciteit op de trans-Pacific nauwlettend onder controle.

Nadat de ‘Cosco Shipping Panama’ van 9.443 teu op 26 juni het verbrede Panamakanaal officieel zal hebben ingevaren, zullen daar al snel de eerste regelmatige lijndiensten met neopanamax-schepen opduiken.

De grootste loop die door de nieuwe sluizen in Panama zal gaan, wordt de NYX Service van de G6 Alliance tussen het Verre Oosten en de Noord-Amerikaanse oostkust, waarin vijf schepen van MOL van 10.010 teu (foto) en vijf eenheden van Hyundai Merchant Marine van 10.081 teu zullen varen.

Al vertrokken

De ‘MOL Benefactor’ die de eerste afvaart van de nieuwe NYX-dienst biedt, is al op 6 juni in Qingdao vertrokken en wordt op 30 juni in Panama verwacht. De G6 Alliance schakelt intussen ook ‘postpanamax’-schepen in voor de PA2 Service, waarbij de ‘MOL Majesty’ van 6.724 teu op 4 juni als eerste in Ningbo is vertrokken richting Panama.

De CKYHE partners zullen in maar liefst vier diensten naar de oostkust van de VS neopanamax-eenheden inzetten. De eerste transits door Panama zijn voorzien voor de 9.040 teu grote ‘Hannover Bridge’ op 5 juli (AWE3 Service), de 8.530 teu grote ‘Xin Mei Zhou’ van Cosco op 7 juli (AWE4), de ‘Ever Lambent’ van 8.452 teu op 8 juli (NUE Service) en de ‘Hanjin Duesseldorf’ van 6.655 teu op 12 juli (AWE1). Die vier schepen zijn intussen al op weg naar de VS.

Werk verliezen

De zes nieuwe neopanamax-diensten vervangen negen vroegere lijndiensten, waarbij er ruim tachtig panamax-schepen van 4.000 tot 5.100 teu hun werk zullen verliezen. Door de inzet van grotere schepen zal de totale capaciteit tussen de Far East en de oostkust van Noord-Amerika volgens de Franse databank Alphaliner met 4% stijgen.

Omdat het ladingaanbod op de trans-Pacific tegenvalt en de tarieven er al geruime tijd onder druk staan, houden de carriers hun capaciteit wel onder controle. De jongste ratioanlisatie is de stopzetting van Cosco’s America Asia Container Service (AAC) tussen het Verre Oosten en de westkust van de VS met grote schepen van 8.500 tot 10.000 teu. Het laatste eastbound vertrek vond plaats op 8 juni vanuit Lianyungang.

Minder scheepsruimte

Met de stopzetting van deze dienst waarop ook CMA CGM, UASC en Hamburg Süd (Ocean Three) slots hadden, maakt Cosco de capaciteitsverhoging van de CEN Service ongedaan (waarin schepen van 13.000 teu geïnroduceerd worden) en daalt de totale aangeboden capaciteit tussen het Verre Oosten en de westkust van de VS volgens Alphaliner met 3%.

In vergelijking met vorig jaar zullen de rederijen op de trans-Pacific dit piekseizoen 1% minder scheepsruimte aanbieden. Die capaciteitsvermindering houdt al rekening met de eerder aangekondigde stopzetting van de CC1 Service door de G6 Alliance in juli en het staken van de Manhattan Bridge van Ocean Three.

MSC

Het is nog niet duidelijk in welke mate het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC zal gebruik maken van de mogelijkheid om grotere schepen door het Panamakanaal te sturen. Voorlopig heeft Maersk Line nog maar één ‘postpanamax’ schip van 5.992 teu genomineerd voor de TP18/Lone Star Service tussen de Far East en de US Gulf, waarin de overige negen schepen voorlopig panamax-eenheden blijven.

MSC kondigde wel al aan om tussen Noord-Europa en de westkust van Zuid-Amerika brede neopanamax-eenheden te gaan inzetten, maar volgens de Duitse partner Hapag-Lloyd worden die plannen nog even uitgesteld. In de vaarschema’s van die dienst staat voorlopig alleen de ‘MSC Brunella’ (8.819 teu) als neopanamax met een voorzien vertrek uit Antwerpen op 20 juni.