Zeebrugge verwacht nu toch uitgestelde maidencall ‘Hollandia Seaways’

In Zeebrugge staat donderdagmorgen de maidencall van megaroro ‘Hollandia Seaways’ uit Göteborg gepland. Rederij DFDS had de aanloop uitgesteld door de onzekerheid rond de coronacrisis. Daardoor liggen twaalf van haar vijftig schepen aan de kant.

De maidencall van de ‘Hollandia Seaways’ in Zeebrugge was oorspronkelijk voor woensdag 1 april voorzien. De megaroro zou maar liefst drie andere schepen vervangen op de lijn tussen Zeebrugge en Göteborg. De gloednieuwe ‘Hollandia Seaways’ voer sinds eind december tussen North Sea Port en Göteborg. De verplaatsing naar Zeebrugge werd uitgesteld door herschikkingen in de vaarschema’s ten gevolge van terugvallende industriële productie door de coronacrisis. Bijvoorbeeld de lijn Gent-Göteborg werd van zes naar vier afvaarten per week teruggebracht.

Steiger verlengd

Met drie weken vertraging vindt de overplaatsing van de ‘Hollandia Seaways’ naar Zeebrugge-Göteborg nu toch plaats. Dinsdagavond is het schip in Zweden vertrokken met geplande aankomst in Zeebrugge op donderdag 23 april om 4.00 uur ’s morgens en vertrek om 15.00 uur. Speciaal voor dit vaartuig – met 237,40 meter de langste shortsearoro ter wereld – werd in het Wielingendok aan de PSA-terminal een steiger met 40 meter verlengd. Deze nieuwbouw heeft een capaciteit van 6.700 lijnmeters, goed voor 450 trailers.

20% aan de kant

Wegens terugvallende volumes door de coronacrisis, houdt DFDS al twaalf van haar vijftig schepen aan de kant. Dat betekent een capaciteitsvermindering van 20%, vertelde CEO Torben Carlsen aan de internationaal scheepvaartnieuwsdienst Shipping Watch. In tegenstelling tot de keihard geraakte passagiersdivisie (14% van de inkomsten) blijven in het vrachtvervoer (86% van de business) wel alle lijnen operationeel. Het merendeel van de twaalf aan de kant gelegde schepen betreft diensten op de Middellandse Zee. Maar er zijn ook twee schepen tussen Göteborg en België, en één tussen de Baltische Zee en het Verenigd Koninkrijk bij.

In een mededeling op de website van DFDS, zegt Carlsen dat momenteel 2.000 collega’s tijdelijk werkloos zijn. Hij hoopt dat na april voor het vrachtvervoer het ergste voorbij zal zijn. Hij kijkt uit naar de autoproducenten die de komende weken zowat overal in Europa weer opstarten. Dat zou een indicatie moeten zijn voor het heropstarten van de andere industriële sectoren. Voor het passagiersvervoer is het jaar grotendeels verloren.

Roel Jacobus