Zeebrugge verlengt steiger PSA voor langere DFDS ‘Hollandia Seaways’

In Zeebrugge wordt de steiger in het Wielingendok verlengd om de megaroro ‘Hollandia Seaways’ van DFDS beter te kunnen ontvangen. De eerste – uitgestelde – aanloop in de PSA-terminal is gepland voor binnen enkele weken.

In Zeebrugge werkt waterbouwkundig aannemer Artes-Depret ondanks de coronahinder verder aan de verlenging van de steiger in het midden van het Wielingendok. Aan dit dok op het uiteinde van de oostelijke voorhaven ligt de PSA-terminal. Van daar runt DFDS Seaways een rorodienst met Göteborg, opgehangen aan de trafiek van papierfabrikant Stora Enso. Sinds DFDS en CLdN capaciteit op elkaars lijnen met Göteborg delen, komt er ook af en toe een schip van CLdN-dochterrederij Cobelfret langs.

Om de efficiëntie op die connectie nog verder te verbeteren, plande DFDS om vanaf 1 april drie schepen te vervangen door één megaroro. De in november 2019 in de vaart genomen ‘Hollandia Seaways’ – met 237,40 meter het langste shortsearoroschip ter wereld – zou overgeplaatst worden van Gent naar Zeebrugge. Die overplaatsing werd echter uitgesteld door een volumedaling ten gevolge van de coronacrisis. Momenteel ligt het schip aan de DFDS-terminal in Gent.

Veertig meter bij

Ondertussen wordt de verlenging van de steiger verder afgewerkt. “Er komt een veertigtal meter bij”, vernemen we bij het opdrachtgevende havenbestuur MBZ. “We verwachten de eerste aanloop van de ‘Hollandia Seaways’ eind april, begin mei.”

Voor de steiger werden buispalen van 36 meter lang en 55 ton zwaar in de bodem getrild. De palen werden met een 400 ton zware telescoopkraan recht gezet. Op de buispalen werd een metalen platform gemonteerd.

Roel Jacobus