Zeebrugge uitvalsbasis voor gloednieuwe ‘Ysaline’

De Luxemburgse rederij CLdN ro-ro heeft begin deze maand de nieuwbouw ‘Ysaline’ in dienst genomen. Het roroschip werd ingeschakeld in de lijndiensten vanuit Zeebrugge naar zowel Killingholme als Dublin.

Voor de rorodiensten van CLdN ro-ro vanuit Zeebrugge naar Dublin en van Cobelfret Ferries naar de Humberhaven Killingholme heeft Cobelfret in totaal drie schepen nodig. De nieuwe ‘Ysaline’ werd in beide diensten ingeschakeld en gaat nu meevaren met de ‘Celine’ en de ‘Delphine’, die met hun garagecapaciteit van 7.800 lijnmeter de grootste schepen uit de CLdN-vloot zijn. Het nieuwe roroschip heeft zijn eerste reizen naar de Humber en de Ierse Zee net achter de rug.

De ‘Ysaline’ is het tweede schip uit een reeks van vier roroschepen met een garagecapaciteit van 5.400 lijnmeter, die door de Zuid-Koreaanse scheepswerf Hyundai Mipo Dockyard gebouwd worden. Het eerste schip uit de reeks, de ‘Laureline’, wordt sinds de officiële doopplechtigheid begin mei in Santander nu door CLdN tussen Rotterdam en de Theemshaven Purfleet ingezet.

Göteborg

De komst van de ‘Ysaline’ liet de Luxemburgse rederij toe om wat met schepen te schuiven. Zo vaart de ‘Peregrine’ (capaciteit 2.907 lijnmeter) sinds kort tussen Zeebrugge en Göteborg ter vervanging van de kleinere ‘Melusine’ (2.300 lijnmeter), die werd doorgeschoven naar de verbinding Zeebrugge-Purfleet.

Nog voor het einde van het jaar zal Hyundai Mipo Dockyard ook nog de nieuwe ‘Hermine’ en ‘Sixtine’ van 5.400 lijnmeter aan CLdN opleveren. De optie voor de bouw van die twee schepen werd in mei 2017 gelicht. Het was aanvankelijk de bedoeling dat de Kroatische scheepswerf Uljanik vrachters van 5.450 lijnmeter voor Cobelfret zou bouwen. Vorige maand is die werf echter failliet gegaan. Hoewel er mogelijk een Chinese overnamekandidaat zou zijn, heeft CLdN het laatste order daar intussen officieel geannuleerd.

Stefan Verberckmoes