Zeebrugge trekt tweede loop van Ocean Alliance aan

Het nieuwe recordschip van Evergreen zal in mei tijdens de maidentrip niet alleen Antwerpen aanlopen, want Zeebrugge wordt dan de laatste Noord-Europese laadhaven voor de NEU3 Service. Dat gaat ten koste van de aanloop in Southampton.

De Ocean Alliance van CMA CGM, Cosco Shipping Lines, Evergreen en OOCL kondigde eind vorig jaar al aan dat Zeebrugge zou worden opgenomen in het vaarschema van de NEU3 Service. Het gaat om een wekelijkse dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Europa waarvoor Cosco Shipping en Evergreen alle schepen leveren. Zij verkopen deze loop onder de respectievelijke namen AEU7 en NE7 Service.

In de aankondiging van vorig jaar bleek wel dat Zeebrugge in ruil voor de AEU7/NE7 de wekelijkse aanlopen van de NEU4 Service zou verliezen ten voordele van Southampton. De NEU4 is beter bekend als de French Asia Line (FAL1) van CMA CGM, die dit weekend een afvaart uit Zeebrugge biedt met de ‘CMA CGM Antoine de Saint Exupery’ (20.776 teu), het nieuwe recordschip van de Franse rederij.

Tweede loop

Topman Joachim Coens van het Zeebrugse havenbestuur bevestigt nu dat de komst van de AEU7/NE7 niet zal leiden tot het vertrek van de FAL1-dienst. Zeebrugge krijgt er dus een tweede Far Eastloop bij. Het wordt de eerste grote dienst die zowel Antwerpen als Zeebrugge zal aanlopen met zeer scherpe transittijden voor importlading vanuit het Verre Oosten naar de Scheldehaven en voor exportlading naar de Far East via Zeebrugge.

De eerste Zeebrugse aanloop van de AEU7/NE7 is voorzien op 21 mei, wanneer de ‘Ever Golden’ (20.150 teu) er op maidentrip verwacht wordt. De vloot van deze dienst bestaat nu nog uit schepen met een capaciteit van 13.386 tot 14.568 teu (foto), maar die zullen geleidelijk aan vervangen worden door megamaxschepen.

Ook de nieuwe ‘Ever Goods’ van 20.150 teu zal de maidentrip voor de AEU7/NE7 maken. Deze nieuwbouw wordt op 13 juli in Antwerpen en op 23 juli in Zeebrugge verwacht. Tussen die twee aanlopen gaat de containerreus ook nog lossen en laden in Hamburg, Rotterdam en Felixstowe. Vanuit Zeebrugge wordt koers gezet naar Piraeus, Tanjung Pelepas, Singapore, Hong Kong, Shanghai, Nansha en Shekou.

De komst van een tweede grote Verre Oostendienst is uiteraard ook goed nieuws voor CSP Zeebrugge Terminal, waarvan Cosco Shipping Ports sinds dit jaar de hoofdaandeelhouder is. Ook CMA CGM nam begin dit jaar een belang van 10% in de terminal.

Stefan Verberckmoes