Zeebrugge snoept grootste loop van Ocean Alliance af van Rotterdam

De Ocean Alliance stuurt haar grootste schepen vanaf april naar Zeebrugge. Die schepen zullen Rotterdam niet langer aanlopen. De alliantie start tussen het Verre Oosten en Noord-Europa ook een zevende loop, die naar Antwerpen en Rotterdam zal gaan.

Cosco Shipping Lines, CMA CGM, Evergreen en de Coscodochter OOCL hebben hun nieuwe ‘Day 3’-netwerk voor alle oost-westroutes bekendgemaakt. De Ocean Alliance zal zo’n 330 schepen inzetten in 38 wekelijkse lijndiensten.

De grootste nieuwigheid is de start van een extra dienst tussen de Far East en Noord-Europa. Deze zevende loop zal laden in Shanghai, Ningbo, Kaohsiung, Shekou en Colombo om daarna rechtstreeks naar Antwerpen als eerste Europese loshaven te gaan. De Europese rotatie wordt: Antwerpen, Hamburg en Rotterdam, vooraleer de schepen via Port Kelang naar de starthaven Shanghai terugkeren.

Schrappen

De start van de extra dienst laat de vier carriers toe om havens te schrappen in andere diensten. Zo wint Antwerpen niet echt bij de start van de zevende loop, omdat de Scheldehaven uit het vaarschema van de NEU3-dienst verdwijnt, waardoor Hamburg daarin de eerste Noord-Europese loshaven wordt.

Voor Rotterdam is de zevende dienst min of meer een compensatie voor het feit dat de NEU1 de Nederlandse haven voortaan zal voorbijvaren. Dit is de grootste dienst van de Ocean Alliance met vijf schepen van Cosco Shipping van 18.980 teu en zes van OOCL van 21.413 teu, die op papier momenteel de grootste containerschepen ter wereld zijn.

Recordschepen

Voor deze recordschepen blijft Felixstowe de eerste loshaven in Europa. De nieuwe Europese rotatie wordt: Felixstowe, Zeebrugge, Gdansk, Wilhelmshaven en Piraeus (nieuw). In Azië lopen deze containerreuzen achtereenvolgens Port Kelang, Hongkong, Shanghai, Ningbo, Xiamen, Yantian en Singapore aan.

De aanloop van Hongkong is nieuw, maar in feite gaat het om een wissel met de NEU3-dienst waarin Hongkong vervangen wordt door Yantian. De achterliggende reden is wellicht dat het in Hongkong gevestigde OOCL de eigen recordschepen graag de thuishaven ziet aanlopen.

Vanaf mei

In het ‘Day 3’ netwerk behoudt Antwerpen vijf wekelijkse aanlopen. Het gaat om drie Verre Oostendiensten en de twee trans-Atlantische diensten, die overigens ongewijzigd worden voortgezet. CSP Zeebrugge krijgt er een tweede Far East loop bij. Een aantal schepen van de NEU1 Service zoals de ‘CSCL Globe’ (foto) keren in de praktijk naar de kusthaven terug, omdat ze Zeebrugge destijds nog aangelopen hebben toen China Shipping deel uitmaakte van de inmiddels opgeheven alliantie Ocean Three.

Het eerste schip van de NEU1 dat de nieuwe rotatie zal volgen, is de 'CSCL Arctic Ocean', die op 7 april in Shanghai zal beginnen laden. Deze containerreus wordt op 8 mei in Felixstowe en op 10 mei bij CSP Zeebrugge Terminal verwacht.

Verlenging

Omdat de vier alliantiepartners erg tevreden zijn over hun samenwerking, hebben ze deze week in het Chinese Hainan een akkoord ondertekend om hun samenwerking te verlengen. De Ocean Alliance ging in april 2017 van start voor een periode van vijf jaar. Twee jaar na de start hebben de leden nu besloten om tot minstens 31 maart 2027 samen te blijven doorgaan.

Stefan Verberckmoes