Zeebrugge kreeg fikse tik in eerste kwartaal

De maritieme overslag in de haven van Zeebrugge bleef in het eerste kwartaal onder de 10 miljoen ton steken. De forse stijging van de gastrafiek was ontoereikend om de duik van de containervolumes te compenseren.

Met 9,93 miljoen ton haalde Zeebrugge een 8,4% lagere score dan in het eerste kwartaal van vorig jaar, toen de haven 10,84 miljoen ton maritieme lading behandelde. Het is van het eerste kwartaal 2009 geleden dat het overslagvolume over een trimester zo laag uitviel.

Containers

Dat was vooral te wijten aan de forse terugval van de containertrafiek. Die noteerde een daling van niet minder dan 22,5%, van 5,46 naar 4,23 miljoen ton. In teu was sprake van een verlies van 18%, van 525.000 naar 431.000 teu.

Onverwacht kwam die forse duik niet. Zeebrugge wist dat het als gevolg van de herschikkingen in de lijnvaart in de containersector stormweer tegemoet vaarde. Maersk Line en MSC hebben de kusthaven immers niet opgenomen in hun 2M netwerk. Zeebrugge heeft nog wel drie Far East loops van de alliantie Ocean Three, maar het Franse lid CMA CGM heeft een aantal transshipments naar andere havens verplaatst.

Roro

De rorotrafiek hield beter stand, al was er ook daar een krimp van 4,5%, van 3,25 naar 3,10 miljoen ton. Op het Verenigd Koninkrijk bleef de trafiek wel op peil. De routes naar bestemmingen op het Europese continent deden het minder goed. De stopzetting van de dienst van Transfennica op Bilbao eind vorig jaar droeg daar uiteraard toe bij.

Als autohaven blijft Zeebrugge wel op groeikoers. Het aantal behandelde nieuwe wagens klom 5,8% hoger naar meer dan 549.000 stuks. Bovendien was maart met bijna 222.000 eenheden een recordmaand in de autobehandeling.

Vloeibare bulk

De vloeibare bulk zorgde er voor dat Zeebrugge in het eerste kwartaal de schade nog wist te beperken. De volumes in die sector gingen er met net geen 29% op vooruit en kwamen uit op 2,05 miljoen ton, bijna een half miljoen ton meer dan eind maart 2014. De gevoelige toename van de LNG-aanvoer (+54%) was daar de belangrijkste motor van de groei.

Ook de droge bulk zat op winst, met 299.500 ton en bijna 19% meer. Het conventioneel stukgoed zakte ondanks goede cijfers in de import van hout en de export van papier en karton met 13,2% naar minder dan 250.000 ton.

Intussen is deze week in Zeebrugge ook de seizoensgebonden invoer van kiwi's weer van start gegaan. Omdat de oogst in Nieuw Zeeland bijzonder goed was, zullen er dit jaar naar verwachting 10% meer gelost worden. De vruchten worden aangevoerd door een twintigtal conventionele reeferschepen.