Yang Ming blijft verlieslatend ondanks forse omzetstijging

Hoewel de Taiwanese rederij Yang Ming de omzet in het tweede kwartaal met 20,24% zag stijgen, werd die periode toch afgesloten met een nettoverlies van 41 miljoen dollar. Dat brengt het tekort voor het eerste semester op bijna 63 miljoen dollar.

In een commentaar op de financiële resultaten citeert Yang Ming de Franse consultant Alphaliner, die vorige week de groeiprognose voor het ladingaanbod in 2019 verlaagde naar 2,5%. Omdat de containervloot dit jaar naar verwachting 3,1% groter wordt, blijft de lijnvaart gebukt gaan onder overcapaciteit.

De Taiwanese carrier vervoerde in de eerste zes maanden van dit jaar 2,64 miljoen teu. Dat is een toename met 5%, wat betekent dat Yang Ming marktaandeel heeft gewonnen. De gemiddelde inkomsten per teu zijn ook gestegen, want de omzetgroei in de eerste jaarhelft bedroeg 16,77%.

Controle

In tegenstelling tot de alliantiepartner Hapag-Lloyd, kon Yang Ming het verlies van vorig jaar nog niet in een positief resultaat ombuigen. De rederij wijst wel op het feit dat het verlies 66% kleiner is dan vorig jaar, wat te danken is aan een betere controle van de kosten en het in de vaart brengen van nieuwe schepen van 14.000 teu (foto) ter vervanging van duurdere gecharterde tonnage.

Dat Yang Ming nog niet uit de rode cijfers geraakt, is volgens de directie ook te wijten aan de hogere bunkerkosten en het feit dat de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China op de markt weegt. De toepassing van de nieuwe internationale boekhoudkundige regels (IFRS 16) waarbij onder andere leasingcontracten als schulden worden beschouwd, had bij de rederij ook een eenmalige negatieve impact van 19,37 miljoen dollar in vergelijking met de cijfers van vorig jaar.

Stefan Verberckmoes