Yang Ming bestelt vijf megaschepen

De Taiwanese rederij Yang Ming gaat deze keer met het Japanse Shoei Kisen in zee voor een nieuwe bestelling van vijf ultra large container ships van 14.000 teu bij Imabari.

De rederij uit Kaohsiung neemt momenteel een reeks van vijftien schepen van 14.080 teu in de vaart, die door Seaspan werden besteld op basis van een charterakkoord aan Yang Ming voor een periode van tien jaar, verlengbaar tot twaalf jaar.

Van de tien schepen die Hyundai Heavy Industries mag bouwen, zijn er intussen al acht in dienst (foto). De Zuid-Koreaanse werf zal de laatste twee (‘YM Worth’ en ‘YM Warmth’) nog deze en volgende maand opleveren. Tussen februari en oktober 2016 volgen nog eens vijf zusterschepen die bij de Taiwanese scheepswerf CSBC op stapel staan.

Offertes

De directie van Yang Ming heeft dit jaar overwogen om net als een aantal andere carriers nog grotere schepen van 18.000 tot 19.000 te laten bouwen. In mei werd echter besloten om het bij tonnage van 14.000 teu te houden en daarvoor offertes te vragen.

In de loop van de zomer bleek dat het Japanse Shoei Kisen de interessantste condities had aangeboden en de bestelling van vijf eenheden door Shoei Kisen Kaisha bij de Japanse scheepsbouwer Imabari werd deze week gefinaliseerd. Dat gebeurde overigens op dezelfde dag dat alliantiepartner Cosco bij vier Chinese scheepswerven elf eenheden van minstens 19.000 teu bestelde.

De vijf extra schepen zullen pas in 2018 en 2019 in de vaart komen en kosten 125 miljoen dollar per stuk. Volgens onze bronnen is er sprake van dat er later nog eens vijf zusterschepen bij Imabari zouden bijbesteld worden, zodat de vloot van 14.000 teu grote schepen van Yang Ming op termijn zou kunnen uitgroeien tot in totaal 25 eenheden.