X-Press herschikt Finse dienst en behoudt aanloop bij MPET

De rederij X-Press Feeders gaat een vierde schip inzetten in de diensten tussen de Benelux, Noord-Duitsland, de oostkust van Zweden en Noord-Finland. De twee diensten ondergaan een rotatiewijziging en krijgen ook een nieuwe naam.

X-Press Feeders werd actief op de Zweedse oostkust en Noord-Finland door de overname van de lijndiensten van de Zweedse rederij TransAtlantic AB in 2015. Momenteel verbindt de TransFeeder North Service (TFN) Antwerpen en Noord-Duitsland met Finland, terwijl de TransFeeder South Service (TFS) wekelijks Noord-Duitsland met Zweden verbindt.

De TFN-dienst wordt medio deze maand opgevolgd door de nieuwe North Finland X-Press Service (NFX), waarvoor Antwerpen de eerste Europese aanloophaven wordt. De rotatie van de schepen ‘Bjorg’ (868 teu) en ‘Motivation D’ (917 teu) zal dus beginnen in de Scheldehaven, waar ze behandeld worden aan de MSC PSA European Terminal (MPET) omdat MSC slots koopt op de dienst.

Kokkola

De nieuwe rotatie voor beide schepen wordt: Antwerpen, Bremerhaven, Hamburg, Kokkola, Oulu, Kemi en opnieuw Antwerpen. In de haven van Kokkola worden de containerschepen behandeld in de overdekte 'all weather terminal' (foto). De huidige aanlopen van de TFN-dienst in Tornio en Pitea worden niet overgenomen door de nieuwe NFX, wat betekent dat Antwerpen deze verbindingen van X-Press verliest.

Vanaf medio september zal de feedermaatschappij, die onderdeel is van Sea Consortium uit Singapore, de huidige TFS-dienst doortrekken naar Tornio en Pitea, wat de inzet van een extra schip vereist. De nieuwe Sweden Finland X-Press Service (SFX) zal verzekerd worden door de gehuurde zusterschepen ‘Orion’ en ‘Pluto’ (elk 698 teu), die vanuit Hamburg en Bremerhaven rechtstreeks naar Stockholm (nieuwe aanloop), Södertalje, Tornio, Pitea, opnieuw Södertalje en Ahus zullen varen.

Lege containers

Met de herschikking van de twee diensten verhoogt X-Press niet alleen de capaciteit richting Finland, maar krijgt de feedermaatschappij ook nieuwe mogelijkheden om via de SFX-dienst lege containers van Zweden naar Finland te repositioneren. X-Press beweert ook de snelste feederdienst tussen Noord-Duitsland en Norvik (Stockholm) te zullen worden, waarvoor de rechtstreekse bediening van Norrköping wordt opgeofferd.

Stefan Verberckmoes