Werkloze containervloot gevoelig verkleind

Het aantal werkloze containerschepen met een capaciteit van meer dan 500 teu is de voorbije twee weken gedaald van 322 naar 279 eenheden. Ondanks die forse daling blijft 5,6% van de huidige containervloot ongebruikt.

De totale capaciteit van alle schepen die werden opgelegd, aan de ketting liggen of ergers op orders liggen te wachten, bedraagt momenteel 1,12 miljoen teu. Twee weken geleden ging het nog om 1,37 miljoen ongebruikte slots (6,8% van de totale capaciteit) en vier weken geleden was 1,43 miljoen teu aan scheepsruimte werkloos.

Met uitzondering van de categorie schepen van 1.000 tot 1.999 teu loopt het aantal werkloze eenheden voor alle scheepstypes terug. Uit de veertiendaagse telling van de Franse databank Alphaliner blijkt dat de daling het grootst is bij de panamaxschepen van 3.000 tot 5.100 teu. Daarvan zijn er nu nog 62 werkloos, terwijl dat er in oktober vorig jaar nog 128 waren.

Hanjin

De werkloze vloot is nu weer even groot als in september 2016 toen er door het omvallen van Hanjin meer dan een half miljoen teu aan capaciteit werkloos werd. Al die slots zijn intussen weer door de markt geabsorbeerd, stelt Alphaliner vast.

De voorbije weken was er op de chartermarkt een grote vraag naar schepen van ongeveer 10.000 teu die vroeger voor Hanjin voeren. Die boten worden nu gebruikt voor nieuwe diensten van de Ocean Alliance en THE Alliance. Het verklaart waarom het aantal werkloze schepen van meer dan 7.500 teu in twee weken is gedaald van 55 naar 42 eenheden. De komende dagen en weken zal dat aantal nog verder afnemen wanneer de nieuwe loops van de nieuwe allianties daadwerkelijk opgestart worden.

Marinakis

De Griekse reder Evangelos Marinakis heeft van het moment geprofiteerd om via Capital Ship Management vijf schepen van 9.954 teu te kopen die eigendom waren van de failliete Zuid-Koreaanse rederij Hanjin. Voor deze ‘Hanjin United Kingdom’, ‘Hanjin Spain’, ‘Hanjin Netherlands’, ‘Hanjin China’ en ‘Hanjin Korea’ (foto) die allemaal in 2010 en 2011 gebouwd werden, betaalt Capital Ship Management per schip ruim 30 miljoen dollar. Door de grote vraag naar very large container ships (vlcs) zal Evangelos Marinakis dit kwintet aan een voor hem interessante prijs kunnen verhuren.

Stefan Verberckmoes