Week van de laatste kans voor Belgisch havenarbeidsstelsel?

Het worden cruciale dagen voor de toekomst van het Belgisch havenarbeidsstelsel. Minister van Werk Kris Peeters moet vrijdag bij Violeta Bulc langs om definitief duidelijk te maken wat het sociaal overleg heeft opgeleverd.

Peeters had het huiswerk van de sociale partners over de aanpassing van het Belgisch stelsel van havenarbeid zoals dat door de wet-Major wordt geregeld, afgelopen vrijdag al aan de Europese Transportcommissaris moeten voorleggen. De federaal minister van Werk kon nog een extra week bekomen. Volgens sommige berichten riep hij daarvoor de recente terreurdreiging in.

Het is lang niet de eerste keer dat Europa België nog wat tijd gunt, maar Bulc wil nu blijkbaar echt wel weten wat ons land kan of wil doen om de regeling rond havenarbeid in lijn te brengen met een aantal Europese basisbeginselen.

De overlegfase in de procedure van ingebrekestelling die in het voorjaar van 2014 begon, lijkt daarmee afgelopen. Als Europa geen vrede neemt met wat België naar voor schuift, kan Bulc de stap naar een gemotiveerd advies zetten. De volgende etape wordt dan een klacht tegen België bij het Europees Hof van Justitie. Bij de Commissie zouden intussen overigens nieuwe klachten over het Belgisch havenarbeidssysteem zijn binnengelopen.

Nieuw overleg

Het kabinet van minister Peeters bevestigt dat vrijdag “in de loop van de voormiddag” een nieuwe afspraak gepland staat met Bulc.

Het blijft zeer de vraag of het sociaal overleg op Belgisch niveau voldoende resultaat heeft opgeleverd. De betrokken partijen houden de lippen op elkaar. In de voorbije maanden raakten ze nooit verder dan de bewering dat vooruitgang geboekt werd, maar dat er nog werk aan de winkel was.

Deze week zullen de betrokken partijen opnieuw rond de tafel gaan zitten met mensen van het ministerie en het kabinet van Kris Peeters. Het zou wel eens de laatste kans kunnen worden om tot een voor alle partijen leefbaar vergelijk te komen, maar zelfs dan zal het resultaat nog de Europese toets moeten ondergaan. De indruk die overheerst, is nog steeds dat wat in België haalbaar is, te licht weegt voor Europa.