Wan Hai spendeert 648 miljoen dollar aan twintig schepen

Wan Hai Lines heeft deze week maar liefst twintig containerschepen besteld in Japan en China met opties voor nog eens acht. De Taiwanese carrier heeft daar een goede reden voor, want er dreigt volgend jaar een tekort aan kleinere containerschepen.

Japan Marine United mag voor Wan Hai acht schepen met een capaciteit van 3.036 teu bouwen, die elk 41,5 miljoen dollar kosten. De Taiwanese rederij heeft zes maanden de tijd om te beslissen of deze reeks wordt uitgebreid tot twaalf eenheden.

De bestelling voor een serie van twaalf kleinere schepen van 2.038 teu ging naar de Chinese scheepsbouwer Wenchong Shipyard in Guangzhou. Deze schepen kosten 26,3 miljoen dollar per stuk en Wan Hai kan binnen de drie maanden besluiten om het order uit te breiden met nog vier extra schepen.

Intra-Aziatische routes

Wanneer alle opties gelicht worden, is het nieuwbouwprogramma goed voor 69.040 nieuwe slots en een investering van bijna 920 miljoen dollar. Wan Hai is de twaalfde grootste containerrederij ter wereld met een vloot van 97 schepen, samen goed voor 258.774 teu. De nieuwe schepen die vanaf oktober 2020 in de vaart zullen komen, zijn bestemd voor intra-Aziatische routes.

Hoewel 3% van de totale containervloot momenteel werkloos is, heeft Wan Hai Lines toch een goede reden om nieuwe tonnage te bestellen. Het huidige orderboek wordt immers vooral gedomineerd door grote schepen. Volgens de Franse databank Alphaliner zal de capaciteit van alle schepen van meer dan 10.000 teu volgend jaar met maar liefst 11% stijgen.

Dreigend tekort

Alphaliner waarschuwde de bezoekers van de beurs Intermodal Europe 2018 vorige week in Rotterdam voor een dreigend tekort aan bepaalde kleinere scheepstypes in de categorie van 1.000 tot 4.000 teu. Het aanbod daarvan zal volgend jaar met maximaal 4% stijgen. Dit percentage houdt nog geen rekening met de sloop van oudere tonnage, wat betekent dat het uiteindelijke percentage lager zal liggen.

Stefan Verberckmoes