Wallenius Wilhelmsen en UECC wekken schepen uit coronacoma

Wallenius Wilhelmsen reactiveert negen van zijn zestien deepsea roro-schepen die sinds de COVID-19-crisis in Noorwegen en Maleisië aan de kant liggen. Autocarrier UECC nam twee schepen opnieuw in de vaart na zeven maanden cold lay-up in Cornwall.

Het was een surrealistisch beeld dat Wallenius Wilhelmsen in juni 2020 de wereld instuurde: deepsea roro-schepen levenloos geparkeerd in een idyllische Noorse fjord. Omdat door de COVID-19-crisis de goederenvolumes terugvielen, haalde de Zweeds-Noorse rorogroep een gedeelte van zijn vloot van 123 schepen uit dienst. Vier schepen zouden worden verschroot, een aantal gecharterde vaartuigen werden naar de eigenaars teruggestuurd. Uituiteindelijk zestien eigen schepen gingen in cold lay-up. Dat gebeurde in rustige wateren in Noorwegen en Maleisië.

Nu worden negen schepen binnenkort uit de ‘mottenballen’ gehaald. “In het eerste kwartaal gaan we negen van de zestien schepen in cold lay-up reactiveren”, zegt CEO Craig Jasienski. Volgens hem gebeurt dit niet in de eerste plaats wegens toenemende goederenvolumes. "Op dat vlak blijven we zeer voorzichtig in onze verwachtingen. Deze negen schepen zullen de plaats innemen van vaartuigen die we op korte termijn charterden. Door de toegenomen schaarste en daardoor gestegen prijzen op de chartermarkt, is het financieel interessanter om weer met onze eigen schepen te varen. Flexibel vlootbeheer is al altijd de kern van onze bedrijfsstrategie.”

Opstarten duurt drie tot vier weken

Het is niet bekend in welke volgorde de schepen aan de beurt komen en of dit het eerst in Noorwegen of in Maleisië zal gebeuren. Er werd ook niet gespecifieerd over hoeveel schepen van Wallenius Wilhelmsen zelf en hoeveel van de Koreaanse dochtermaatschappij Eukor het gaat.

De vaartuigen liggen zonder bemanning voor anker bij kleine gemeenschapen waar meestal ex-zeevarenden er dag en nacht over waken. Zij staan in voor permanente controles en het noodzakelijke onderhoud. “Om een schip weer in dienst te brengen, zijn drie tot vier weken voorbereiding nodig”, vertelde vorig jaar kapitein Filip Svensson van het marine operations management van de scheepvaartdivisie WW Ocean. “Het werk begint met het opstarten van de diepvriezers, koelruimtes en verlichting en het inslaan van voedsel en vers water. Daarna starten we de apparatuur op de brug, in de machinekamer en de vrachtruimen.”

UECC weer volledig operationeel

United European Car Carriers (UECC), een Noorse joint venture van het Zweedse Wallenius Lines met het Japanse NYK, staat al een stap verder. “Onze volledige vloot is weer operationeel”, meldt de rederij, die over zeventien pure truck and car carriers (PCTC) beschikt.

De ‘Autoprogress’ en ‘Autopride’ verlieten na zeven maanden hun rustoord – rivier de Fal in Cornwall (Zuidwest-Engeland) – en ondergingen een droogdokbeurt van tien dagen op de scheepswerf Öresund in Zweden. Van daar vertrokken ze naar Bremerhaven voor een eerste lading. De ‘Autoprogress’ wordt ingezet op een rotatie langs Noorwegen. De ‘Autopride’ is uitgevaren naar de Atlantische havens en de Golf van Biskaje.

Roel Jacobus