Voorlaatste schip Safmarine verlaat Antwerpen

Maersk heeft het kleinste schip uit de wekelijkse CLX-dienst naar de westkust van Zuid-Amerika vervangen door een grotere boot. Die wissel betekent dat er nu nog maar één schip in de kleuren van Safmarine regelmatig Antwerpen aanloopt.

De recente aanloop van de ‘Safmarine Bayete’ (3.075 teu) aan de Noordzee Terminal van PSA op zondag 13 september (foto) blijkt meteen de laatste te zijn geweest. Het schip in de typische witte rompkleuren van Safmarine wordt nu overgeheveld naar de Trident Service tussen de oostkust van Noord-Amerika en Australië/Nieuw Zeeland.

De ‘Safmarine Bayete’ werd in de CLX Service vervangen door de grotere ‘Polar Colombia’ van 3.830 teu. Dat betekent dat die dienst naar Cartagena, Manzanillo (Panama), Balboa, Callao en San Antonio nu met identieke zusterschepen wordt verzorgd. Het gaat om acht schepen in de rode kleuren van Hamburg Süd, die elk over duizend aansluitingen voor reefercontainers beschikken.

Herdoopt

Toen de CLX-dienst begin dit jaar werd aangepast, was de ‘Polar Colombia’ nog niet beschikbaar. Het schip voer sinds de oplevering in 2017 onder de naam ‘Joao De Solis’ voor Aliança – de Braziliaanse dochter van Hamburg Süd – in een dienst langs de oostkust van Zuid-Amerika. Vorige week werd het schip in Panama herdoopt en deze week heeft het in Colombia de zusterschepen in de dienst op Peru en Chili vervoegd.

Dat de CLX-dienst nu met identieke schepen wordt verzorgd, heeft het voordeel dat er wekelijks duizend koelcontainers in Chili, Peru en Panama voor Europa geladen kunnen worden. Zolang de ‘Safmarine Bayete’ in de dienst meevoer, was er om de acht weken wat minder capaciteit. Antwerpen is overigens de eerste loshaven voor die reeferlading.

Merknaam verdwijnt

Maersk kondigde eerder deze maand aan dat de merknaam Safmarine nog dit jaar verdwijnt. Verwacht wordt dat de laatste schepen in de witte Safmarinekleuren bij hun volgende droogdokbeurt in de blauwe huiskleuren van Maersk herschilderd zullen worden, zoals dat ook eerder gebeurde met de schepen van SeaLand en P&O Nedlloyd.

Nu de ‘Safmarine Bayete’ niet meer op Antwerpen vaart, wordt de ‘Safmarine Mafadi’ (4.822 teu) het enige schip in de kleuren van Safmarine dat nog regelmatig de Scheldehaven aanloopt. Dit schip vaart in de TA1 Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC tussen Noord-Europa en de oostkust van de Verenigde Staten en meert om de vijf weken in het Deurganckdok af.

Wit absorbeert zon niet

Voor de anekdote: Safmarine was oorspronkelijk een Zuid-Afrikaanse rederij die onder andere fruit tussen Zuid-Afrika en Europa vervoerde. De witte rompkleur werd gekozen omdat die het minst de warmte van de zon absorbeert. Om diezelfde reden hebben overigens ook heel wat reeferschepen (zoals die van Seatrade) een witte romp.

Stefan Verberckmoes