Vlaamse ingenieurs sturen onbemand vaartuig Atlantische Oceaan over

Volgende maand laten vier Vlaamse ingenieurs als eerste een onbemand vaartuig de Atlantische Oceaan tussen Frankrijk en Guadeloupe oversteken. Het vier meter lange vaartuig zal over de tocht van 7.000 kilometer zo’n drie maanden doen.

De vier ingenieurs, Pieter-Jan Note, Bertold Van den Bergh, Julien Meert en Andreas Belderbos, ontmoetten elkaar tijdens hun studies aan de KU Leuven. In 2015 ontstond het idee voor het ‘project Mahi’, genoemd naar de vissoort Mahi Mahi of goudmakreel. De bouw van de ‘Mahi One’ vergde ongeveer tienduizend uren werk.

Demonstratie

Vorig weekend werd het project voorgesteld bij het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) in Oostende. De ‘Mahi One’ maakte daarbij een demonstratievaart in het Vuurtorendok.

De start van de overtocht van de Atlantische Oceaan is gepland in mei. De tocht begint in het Franse Les Sables d’Olonne en eindigt ongeveer zevenduizend kilometer verder in Pointe-à-Pitre op Guadeloupe. Afhankelijk van het weer – de ‘Mahi One’ is uitgerust met zonnepanelen – neemt de overtocht ongeveer drie maanden in beslag. Tijdens de tocht stuurt het vaartuig data door naar de website van het project zodat iedereen de overtocht kan volgen. Het vaartuig is uitgerust met een modem, gps en een 'automatic identification system'.

Nut

Onbemande vaartuigen kunnen volgens de ingenieurs nuttig zijn voor onder meer inspectie van windmolenparken of van moeilijk te bereiken plaatsen op zee. Ze kunnen ook gebruikt worden voor het verzamelen van oceanografische data.

Koen Heinen