Vlaams project voor onbemand varen grijpt naast Europese steun

Het proefproject voor onbemand varen dat de waterwegbeheerders W&Z en De Scheepvaart vorig jaar samen met de KU Leuven en het Noorse Marintek hebben opgestart, grijpt naast Europese steun. De Vlaamse overheid wil nu zelf stappen ondernemen.

Onder de naam RAVEN (Remote-controlled and Autonomous Vessels for European and National Waters) zouden de initiatiefnemers midden dit jaar een pilootproject opstarten voor onbemand varen. Het project moest duidelijkheid scheppen over een aantal voordelen van onbemand varen, onder meer op het vlak van verbruik en bemanning.

Afgekeurd

“RAVEN is afgekeurd op Europees niveau. Er waren te veel projecten voor de beschikbare subsidies. Nochtans voldeed het project aan alle voorwaarden”, zegt Ann-Sofie Pauwelyn van waterwegbeheerder W&Z.

“Binnen de Vlaamse overheid wordt nu bekeken of we zelf stappen kunnen ondernemen. We moeten zien wat mogelijk is binnen de wetgeving. We zouden volgend jaar al wel van start gaan met een kleiner pilootproject op de IJzer met steun van het EFRO-fonds.

Nederlandse contacten

Ondertussen zijn ook de eerste contacten gelegd met het Nederlandse project voor onbemand varen ‘Smart Shipping Challenge’ (SMASH). Het gaat om een initiatief van Rijkswaterstaat samen met een aantal bedrijven waaronder Nedcargo. De Nederlandse multimodale operator bouwt momenteel een elektrisch binnenschip dat semi-autonoom zal kunnen varen. In het kader van SMASH vindt in november een proef plaats met autonoom varen naar de Maasvlakte.

“We hebben onlangs samengezeten met de mensen van SMASH, onder meer om te brainstormen over de effecten van onbemand varen op de mens en de omgeving”, zegt Pauwelyn. In mei is een nieuwe bijeenkomst gepland.

Koen Heinen