Vierde baggerschip met ultralage uitstoot van Jan De Nul te water

Sleephopperzuiger 'Sanderus' ging vorige week te water op de Keppel Offshore & Marine scheepswerf in Singapore. Dat is het vierde schip waarmee Jan De Nul Group inzet op een betere luchtkwaliteit door de uitlaatgassen maximaal te filteren.

In totaal ontwierp Jan De Nul Group zes schepen met een ultralage uitstoot: vijf sleephopperzuigers en een offshore jack-upinstallatieschip. Het ‘groene’ schip 'Sanderus' is het eerste van twee identieke middelgrote sleephopperzuigers in aanbouw op de Keppel O&M scheepswerf in Singapore. Het schip is uitgerust met een uitgekiend systeem dat het uitlaatgas behandelt en de uitstoot in twee fasen filtert. Omdat de 'Sanderus' een geringe diepgang combineert met een hoge wendbaarheid, is het schip geschikt voor werken op plaatsen met weinig manoeuvreerruimte.

Ultralage uitstoot

Om de voetafdruk van zijn maritieme activiteiten te verlagen, focust Jan De Nul Group op luchtkwaliteit en klimaat. Ongeacht de brandstofkeuze of motortechnologie, de uitlaatgassen moeten altijd gefilterd worden. De nieuwste generatie van hun schepen is daarom uitgerust met een geavanceerd tweeledig uitlaatgasfiltersysteem, met een selectief katalytisch reductiesysteem (SCR) en een dieselpartikelfilter (DPF). Deze emissiebehandelingstechnologie voldoet aan de strengere Europese EURO STAGE V-richtlijnen rond emissies op het land en op binnenwateren.

Melanie De Vrieze