Vierde Antwerpse dienst voor Unifeeder na deal met Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd heeft Unifeeder geselecteerd als vaste feedermaatschappij voor de bediening van een aantal Scandinavische havens. De deal werkt in twee richtingen, omdat Unifeeder ook slots krijgt op een shortseadienst van Hapag-Lloyd.

De Duitse rederij Hapag-Lloyd kondigde twee weken geleden aan dat er drie feederdiensten vanuit Hamburg naar Scandinavië en de Baltic voor een periode van ongeveer zes maanden gestaakt worden. Als alternatief voor de eigen Sweden Denmark Express (SDX) en de Gothenburg Express Service (GTE) zal de Hamburgse carrier nu lijndiensten van Unifeeder gebruiken voor het vervoer van transhipmentlading tussen Hamburg, Göteborg, Aarhus, Kopenhagen, Fredericia, Helsingborg en Oslo.

Het akkoord met Unifeeder houdt ook in dat de Deense feedermaatschappij een allocatie krijgt op de North Sea Poland Express of NPX-dienst van Hapag-Lloyd tussen de Benelux, Helsingborg en Gdyia. Unifeeder zal containers mogen bijladen in Antwerpen, Rotterdam en Gdynia. De NPX-dienst wordt net als de North Sea Baltic Service (NBS) van Hapag-Lloyd, die Antwerpen met Sint-Petersburg, Helsinki en Kotka verbindt, ongewijzigd voortgezet.

Vierde

De NPX-dienst tussen de Scheldehaven en Gdynia wordt voor Unifeeder de vierde wekelijkse dienst vanuit de Scheldehaven. Unifeeder heeft al eigen diensten vanuit Antwerpen naar Felixstowe, Teesport en Grangemouth enerzijds, en naar Göteborg – met Atlantic Container Line (ACL) als basisklant – anderzijds. De Deense rederij vult daarnaast ook nog slots op een dienst van CMA CGM die Antwerpen met Sint-Petersburg verbindt.

Unifeeder maakte deze week ook nog de start bekend van een nieuwe verbinding tussen Rotterdam (RST South) en Sint-Petersburg (First Container Terminal en Seafish Port). In de praktijk gaat het om een uitbreiding van de bestaande Baltic Loop E vanuit Rotterdam naar Helsinki, Kotka, Klaipeda, Gdansk, Gdynia, Tallinn en Riga.

Stefan Verberckmoes