Vier carriers laten containervloot in 2020 groeien

De containervloot zal dit jaar volgens de Franse consultant Alphaliner zo’n 3,5% groter worden. Slechts vier rederijen zorgen voor het gros van die groei. Het zijn Hyundai Merchant Marine (HMM), CMA CGM, Evergreen en MSC.

Volgens Alphaliner zullen er dit jaar 1,14 miljoen teu nieuwe slots bijkomen door de oplevering van nieuwe schepen. De consultant gaat ervan uit dat er zo’n 300.000 slots door sloop zullen verdwijnen. Vorig jaar waren dat overigens maar 207.500 slots.

In het begin van dit jaar zal de vlootgroei amper merkbaar zijn, omdat er nog altijd zeer veel schepen uit de vaart worden genomen voor de installatie van een scrubber. Die retrofits verklaren waarom de actieve containervloot bij het begin van dit jaar amper 0,1% groter was dan begin januari 2019 ondanks de vlootgroei van 4%. Alle nieuwe capaciteit die er vorig jaar bijkwam, werd eigenlijk gebruikt om schepen af te lossen, die nu ergens omgebouwd worden.

Megamaxschepen

In het nieuwe jaar komen er twintig megamaxschepen in de vaart, waarvan de ‘MSC Ambra’ van 23.756 teu (foto) volgende week als eerste op maidentrip zal vertrekken in de AE10/Silk Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC tussen het Verre Oosten en Noord-Europa.

De rederij die dit jaar de meeste nieuwe capaciteit in de vaart neemt, is overduidelijk HMM. Tussen 4 mei en 14 september zullen maar liefst twaalf nieuwe recordschepen met een capaciteit van bijna 24.000 teu hun maidentrip naar onder andere Antwerpen aanvatten voor de FE4-dienst van THE Alliance. De alliantie van Hapag-Lloyd, HMM, ONE en Yang Ming zal daardoor de wekelijkse capaciteit tussen de Far East en Noord-Europa met 10.000 teu per week en per richting zien verhogen. De twaalf megaschepen van HMM zijn samen goed voor een kwart van alle nieuwe capaciteit in 2020.

Ocean Alliance

De overige zeven megamaxschepen die in 2020 de werf zullen verlaten, zijn op lng varende containerreuzen van CMA CGM met een capaciteit van 23.112 teu. Zij zullen varen in de NEU4/FAL1 Service van de Ocean Alliance en vervangen daarin iets kleinere boten van CMA CGM en haar Singaporese dochterrederij APL met een capaciteit van 15.052 tot 17.859 teu. Het zijn de eerste zeven megamaxen uit een reeks van negen. De twee laatste zullen pas in 2021 in dienst komen.

Na HMM en CMA CGM zal Evergreen dit jaar de meeste nieuwe tonnage in ontvangst nemen. Het gaat om tien schepen van de nieuwe F-klasse van 11.850 tot 12.000 teu. Die schepen zijn bestemd om tonnage van 8.500 teu te vervangen in diensten tussen de Far East en de oostkust van Noord-Amerika en worden dus niet onmiddellijk in Europa verwacht. De 'Ever Faith' vertrekt op 5 maart als eerste uit de reeks uit Xiamen op maidentrip voor Evergreens AWE2/AUE Service van de Ocean Alliance.

MSC

Het vierde grootste nieuwbouwprogramma in 2020 is dat van MSC. Behalve de eerder genoemde ‘MSC Ambra’ zal de rederij uit Genève vier eenheden van 15.000 teu in ontvangst nemen, die in langetermijncharter van de Britse eigenaar Zodiac worden genomen. Van SinOceanic huurt MSC nog eens vijf nieuwbouwschepen van 11.500 teu, waarvan de oplevering al enige tijd was uitgesteld.

Ook die schepen van 11.500 en 15.000 teu komen mogelijk nog niet zo snel naar Europa. De eerste nieuwbouw van Zodiac zal bijvoorbeeld volgende woensdag 22 januari onder de naam ‘MSC Orion’ in Busan op maidentrip vertrekken voor de Africa Express Service tussen het Verre Oosten, Zuid- en West-Afrika.

Stefan Verberckmoes