Verrassend bod van HMM op Spaanse terminal

De Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) is naar eigen zeggen de bevoorrechte overnemer voor Hanjins containerterminal in de Spaanse havenstad Algeciras. Dat is verrassend omdat het actueel geen lijndiensten van en naar de haven heeft.

Dat HMM geen diensten aanbiedt van of naar de Zuid-Spaanse havenstad zou kunnen veranderen wanneer de Zuid-Koreaanse carrier met de 2M-partners Maersk Line en MSC een samenwerkingsakkoord kan sluiten, maar Maersk beschikt via APM Terminals al over een veel grotere hub in Algeciras.

De overname van Hanjins aandelen in Total Terminal International (TTI) Algeciras lijkt vooral bedoeld te zijn om deze in Koreaanse handen te houden. HMM noemt het een van de meest lucratieve activa van de omgevallen landgenoot.

Verder investeren

Na het wegvallen van de eigen lijndiensten van Hanjin heeft TTI momenteel CMA CGM als belangrijkste klant. De met acht portaalkranen uitgeruste terminal heeft volgens HMM een jaarlijkse capaciteit van 1,86 miljoen teu. Vanaf vandaag mag de rederij de boeken van TTI Algeciras inkijken en het is de bedoeling dat de overname nog voor eind december wordt afgerond.

De rederij zegt in een mededeling overigens verder te willen investeren in terminals en de bouw van nieuwe containerschepen. HMM controleert nu al drie terminals in Los Angeles, Tacoma en Kaohsiung. De Zuid-Koreanen hebben ook een aandeel van 20% in Rotterdam World Gateway (RWG).

Stefan Verberckmoes