Verliezen in lijnvaart lopen in tweede kwartaal verder op

De lijnvaartsector heeft in het tweede kwartaal nog meer geld verloren dan in het eerste. Twee carriers zijn met een positieve operationele marge van amper 1,2% de grootste verdieners. Het zijn CMA CGM en Hapag-Lloyd.

Negen grote containerrederijen hebben financiële cijfers voor het tweede kwartaal gepubliceerd. Hun gezamenlijke operationeel resulaat (ebit - earnings before interest and taxation) leverde in verhouding tot de omzet volgens de Franse analist Alphaliner een gemiddelde negatieve marge van 3,8% op. Dat is een verslechtering ten opzichte van de -3,1% uit het eerste kwartaal.

Yang Ming en Hyundai Merchant Marine (HMM) blijven in het sukkelstraatje. Yang Ming verloor honderd dollar per vervoerde container en zag de operationele marge verslechteren van -6,5% in het eerste kwartaal naar -10,7% in het tweede. HMM’s operationele marge in de periode april-juni was zelfs 16,4% negatief. Voor de Japanse rederij ONE moest Alphaliner zich bij gebrek aan details over de operationele resultaten van de containerdiensten baseren op het nettoresultaat, wat een negatieve marge van 5,8% oplevert.

Positief

Slechts vier rederijen behaalden een positief operationeel resultaat: Maersk Line, Wan Hai, CMA CGM en Hapag-Lloyd. De twee laatsten presteerden het best, al moest Hapag-Lloyd een nettoverlies incasseren en bleef de nettowinst bij CMA CGM beperkt tot een povere 22,7 miljoen dollar.

Cosco Shipping en OOCL publiceren geen kwartaalcijfers, maar wel halfjaarcijfers. Daaruit blijkt dat OOCL de operationele kosten net niet kon dekken. De operationele marge in het eerste semester bedroeg -0,1%. Cosco Shipping kon als nieuwe eigenaar van OOCL uitpakken met een positieve marge van 0,6%.

Stefan Verberckmoes