Verlieslatend HMM kan niet aansluiten bij rendabel peloton

Van de negen grote containerrederijen die financiële resultaten voor het tweede kwartaal hebben gepubliceerd, waren er zeven winstgevend. Yang Ming ging weer lichtjes in het rood en HMM bleef als enige zwaar verlieslatend.

De Franse consultant Alphaliner berekent elk kwartaal de gemiddelde marge van de lijnvaartsector op basis van de financiële cijfers die de grootste rederijen vrijgeven. Hoewel een grote carrier als MSC niet communiceert over de resultaten, is het gewogen gemiddelde van de andere carriers toch representatief voor de rendabiliteit van de containervaart.

Wanneer het operationeel resultaat – en dus niet het nettoresultaat – tegenover de omzet wordt afgezet, bleek de gemiddelde marge van de containerrederijen in het tweede kwartaal 1,6% te bedragen. Dat is beter dan de 1,2% uit het eerste kwartaal of de negatieve gemiddelde marge van 3,8% uit het tweede kwartaal van 2018.

Alphaliner merkt wel op dat de operationele marges dit jaar ook hoger zijn dankzij de invoering van de nieuwe boekhoudkundige IFRS 16-regels, waarbij langetermijncharters voor schepen voortaan als schulden beschouwd worden. De chartertarieven voor die schepen zijn dus niet langer operationele kosten, maar afschrijvingen of schuldaflossingen. Keerzijde van de medaille is dat heel wat rederijen hun schuldenlast fors zagen oplopen.

Beste resultaten

Hapag-Lloyd behaalde de beste resultaten in het voorbije kwartaal met een operationele marge van 5,5%. Ook Zim (4,6%), Maersk (4,3%) en CMA CGM (3,7%) waren winstgevend. Hetzelfde geldt voor de Taiwanese rederijen Wan Hai en Evergreen, die wel genoegen moesten nemen met een lager rendement van respectievelijk 2,7% en 2,1%. De Japanse rederij Ocean Network Express (ONE) geraakte uit de rode cijfers, maar de zeer bescheiden winst vertaalt zich in een zeer lage marge van 0,2%.

Het gemiddelde van de sector wordt nog altijd naar beneden getrokken door de Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM), die het financiële lek niet boven water krijgt. HMM blijft veel geld verliezen: de negatieve marge van -8,1% in het tweede kwartaal was amper beter dan de -8,2% uit het eerste kwartaal.

Onvoldoende

Ook Yang Ming haalde in het tweede kwartaal ondanks een volumestijging van 20,2% onvoldoende inkomsten binnen om alle kosten te dekken. Met een negatieve marge van -0,8% is de financiële situatie bij de Taiwanese carrier echter veel minder erg dan bij HMM, dat al zeventien kwartalen op rij de verliezen opstapelt.

De Koreaanse rederij hoopt het tij te keren door de eigen ‘kleine’ AEX-dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Europa te staken. En het bedrijf hoopt schaalvoordelen te realiseren door 23.000 teu grote megamaxschepen in te zetten en aan te sluiten bij THE Alliance op 1 april 2020.

Stefan Verberckmoes