Verlader en expediteur schuldig aan brand op ‘MSC Flaminia’

Een rechter in New York heeft de verlader Deltech en de expediteur Stolt Tank Containers aangeduid als schuldigen aan de zware brand op de ‘MSC Flaminia’. Bij die brand in 2012 kwamen drie bemanningsleven om het leven.

Met een bedrag van 150 miljoen dollar aan uitgekeerde schadevergoedingen is de ramp met de ‘MSC Flaminia’ een dure zaak voor de verzekeraars van schip en lading geworden. Het 6.732 teu grote schip was onderweg van Charleston naar Noord-Europa toen er op 14 juli 2012 plots brand uitbrak.

Toen zeven bemanningsleden het vuur in ruim 4 probeerden te blussen, deed zich een explosie voor waarbij drie mensen het leven lieten. De rest van de bemanning werd gedwongen om op volle oceaan het schip te verlaten. Het zou nog tot 9 september duren vooraleer de midscheeps volledig uitgebrande ‘MSC Flaminia’ in Wilhelmshaven kon afmeren (foto).

Hitteproductie

De brand ontstond in containers die divinylbenzeen bevatten. Dit additief produceert bij blootstelling aan hoge temperaturen een grote hitte. De Amerikaanse producent Deltech had daarom in het eigen veiligheidsprotocol vastgelegd dat divinylbenzeen niet in de zomermaanden vanuit New Orleans uitgevoerd mocht worden.

De betrokken containers werden echter in juni geboekt. In het ruim werden ze naast de (verwarmde) brandstoftanks geladen, zodat de temperatuur nog verder opliep. Toch heeft de rechtbank van New York bevestigd dat de eigenaar van het schip (Conti Reederei), de beheerder (NSB Niederelbe) en de huurder (MSC) geen schuld treft.

Verantwoordelijkheid

Volgens de rechter is Deltech de belangrijkste schuldige omdat deze hittegevoelige lading ondanks het eigen protocol nog eind juni werd geëxporteerd. Ook de expediteur Stolt Tank Containers wordt 45% van de verantwoordelijkheid voor de ramp aangewreven. Stolt liet niet alleen na om MSC op de gevaarlijke aard van de lading te wijzen, maar leverde de containers ook al tien dagen voor het vertrek van de ‘MSC Flaminia’ aan, waardoor de lading al die tijd in volle zon op de terminal in New Orleans stond.

De ‘MSC Flaminia’ is intussen terug in de vaart. Het containerschip werd van maart 2013 tot juli 2014 hersteld op de Roemeense scheepswerf Mangalia. Momenteel vaart de 'MSC Flaminia' in de Australia Express Service tussen Europa, de Indische Oceaan en Australië met terugkeer via Zuidoost-Azië en het Rode Zeegebied naar Europa. Om de 105 dagen loopt het schip Antwerpen aan.

Stefan Verberckmoes