Verkoop van laatste activa maakt faillissement van Hanjin mogelijk

MSC heeft bevestigd dat de overname van de Amerikaanse terminals van Hanjin is afgerond. De vijf laatste schepen uit de Hanjinvloot van 6.655 teu komen in handen van nieuwkomer SM Line.

Het Seoul Central District Court bevestigde gisteren dat de rechtbank Hanjin Shipping op 17 februari failliet wil verklaren. Daarmee volgt de rechter het advies dat het auditbureau Samil Pricewaterhouse Coopers al in december vorig jaar had gegeven.

Een volledige vereffening van Hanjin Shipping wordt nu mogelijk omdat er voor de laatste belangrijke active een koper is gevonden. MSC bevestigde eerder deze week dat het  filiaal Terminal Investment Limited (TIL) de aandelen van Hanjin in het Amerikaanse Total Terminals International (TTI) heeft overgenomen.

HMM

Ook de Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) was bij die transactie betrokken. TTI exploiteert terminals in Long Beach en Seattle. Die zijn voortaan voor 80% in handen van TIL en HMM controleert de overige 20%.

MSC controleerde via TIL al 46% van de aandelen in de terminal van TTI aan pier T in Long Beach, waar de Zwitserse rederij al schepen uit diensten naar de Far East en Zuid-Europa laat behandelen. HMM zal de terminal ook gaan gebruiken omdat de Zuid-Koreaanse carrier op de trans-Pacific een slotwisselakkoord met de 2M partners Maersk Line en MSC heeft gesloten.

Zeven schepen

De vloot van Hanjin is intussen geslonken tot zeven schepen omdat alle gehuurde schepen op één na aan hun eigenaar werden teruggeleverd en Seaspan en KMTC al elk vier relatief jonge panamaxschepen van 4.275 teu hebben gekocht.

De vijf zusterschepen van 6.655 teu (foto) zullen binnenkort in handen van de Zuid-Koreaanse nieuwkomer SM Line komen voor de start van een eerste dienst op de trans-Pacific. De Samra Midas groep waarvan SM Line een nieuwe dochter is, kocht al eerder de lijndiensten van Hanjin tussen de Far East en Noord-Amerika.

Een rechter in Singapore is bezig met de verkoop van de negentien jaar oude ‘Hanjin Rome’ (5.302 teu), die wellicht net als alle zusterschepen gesloopt zal worden.

Daarna blijft alleen nog de gehuurde ‘Hanjin Vienna’ over (5.744 teu), die nog altijd in de buurt van de Canadese haven Vancouver voor anker ligt. Zodra Hanjin Shipping officieel failliet is, zal de Duitse eigenaar Conti Reederei de nodige procedures kunnen starten om dit schip te recupereren.

Stefan Verberckmoes