Veel records voor containerlijnvaart in 2016

In de lijnvaart werden vorig jaar heel wat records gebroken en sommige daarvan dragen bij tot een herstel voor de sector. De overcapaciteit blijft echter nog minstens een jaar een structureel probleem. Zo stelt de Franse databank Alphaliner vast.

Vorig jaar is de containervloot uiteindelijk slechts 1,5% groter geworden, het laagste groeipercentage ooit. 136 nieuwe containerschepen waren samen goed voor 934.460 teu. Het aantal nieuwe slots lag daarmee 45,8% onder het niveau van de nieuwe capaciteit in 2015.

Er werd ook een recordaantal schepen verschroot: 192 schepen kwamen onder de sloophamer terecht, waardoor 654.862 slots verdwenen. Dat zijn er maar liefst 240% meer dan het jaar ervoor.

Werkloze vloot

Ondanks de historisch trage vlootgroei, bleef de werkloze containervloot zeer groot. Het jaargemiddelde bedroeg 1,27 miljoen teu, meer dan een verdubbeling ten opzichte van het gemiddelde van 552.043 teu in 2015.

Het aantal ongebruikte slots kende eind oktober met 1,59 miljoen teu een nieuw record. Eind december was de werkloze vloot weer wat geslonken tot 1,42 miljoen teu of het equivalent van 6,7% van de totale containervloot.

In de loop van vorig jaar werden 82 nieuwe schepen besteld met een gezamenlijke capaciteit van amper 292.000 teu. In 2015 werden nog 253 eenheden besteld die samen 2,3 miljoen teu kunnen vervoeren. De in aanbouw zijnde nieuwe tonnage vertegenwoordigt nu slechts 15,6% van de bestaande vloot, volgens Alphaliner het laagste percentage sinds 1999.

Hoop

Heel wat cijfers kunnen aanleiding geven tot optimisme en de weg naar een herstel van de lijnvaartmarkt lijkt inderdaad ingezet, maar de databank waarschuwt dat overcapaciteit een structureel probleem blijft. Met momenteel 1,42 miljoen werkloze slots en de verwachting dat er in 2017 weer 1,7 miljoen teu aan nieuwe capaciteit wordt opgeleverd, raakt de verhouding tussen ladingaanbod en scheepscapaciteit dit jaar zeker nog niet in evenwicht. Dat er relatief weinig tonnage in aanbouw is, zal zich ook pas vanaf 2018 en 2019 laten merken.

In 2016 heeft de overcapaciteit een enorme druk op de tarieven veroorzaakt. De China Containerized Freight Index (CCFI) eindigde 19% lager dan in 2015 en kende in april 2016 een historisch dieptepunt. Het is pas sinds het omvallen van Hanjin dat de index weer omhoog gaat.

Als gevolg van de overcapaciteit bereikte ook Alphaliners charterindex in 2016 een absoluut dieptepunt. De gemiddelde prijzen om containerschepen te huren zijn vorig jaar met een derde gedaald. De databank heeft het over een desastreus jaar voor eigenaars van containerschepen en ziet nog geen herstel voor de chartermarkt in het nieuwe jaar.

Stefan Verberckmoes