Van Peel over havenuitbreiding: “Beslissing tussen nu en begin 2019”

“We behouden alle vertrouwen in de Vlaamse regering tot het tegendeel bewezen is, wat ik niet verwacht”, zei Marc Van Peel gisteren. Hij betreurde wel dat “sommige Vlaamse bewindsvoerders in dit dossier soms het juiste perspectief missen”.

Marc Van Peel, Antwerps havenschepen (CD&V) en voorzitter van het Havenbedrijf Antwerpen (archieffoto), hamerde gisteren bij de voorstelling van de jaarcijfers van de Maatschappij Linkerscheldeoever nog maar eens op de absolute hoogdringendheid van een beslissing rond het complex project Expansie Containercapaciteit Antwerpen (ECA).

Hij gaat er nog steeds van uit dat minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) deze maand zijn tussennota over het negende alternatief, dat hij onverwacht uit zijn mouw schudde, aan de Vlaamse regering zal voorleggen. Dan kan die regering in het najaar een voorlopig voorkeursbesluit nemen. “Een definitief besluit volgt hopelijk snel daarna.”

Hoe snel wou Van Peel niet voorspellen. Hij hield het op “tussen nu en begin 2019”. Het is “zeker de bedoeling dat de beslissing in deze legislatuur valt", voegde hij daar iets later nog aan toe.

Perspectief

De Antwerpse havenschepen greep de voorstelling van de trafiekcijfers voor de Waaslandhaven aan om opnieuw te bewijzen dat er in Antwerpen “een ongelooflijk dringende nood aan extra containerbehandelingscapaciteit” bestaat. Hij vond dat naar eigen zeggen nodig omdat “sommige Vlaamse bewindsvoerders in dit dossier soms het juiste perspectief missen”.

“Antwerpen is tussen 2012 en 2017 met 39,5 miljoen ton gegroeid. Dat stemt overeen met wat Zeebrugge nu jaarlijks doet”, onderstreepte hij. De positieve trend in de maritieme overslag zet zich bovendien niet alleen voort, maar versnelt nog, tonen de cijfers sinds begin dit jaar. Het maandrecord van 1 miljoen teu in mei is daar een bijkomend bewijs van, betoogde Van Peel.

Hij verwees naar de discussie die ook de aanleg van het Deurganckdok was ontstaan. “Wat als we het Deurganckdok niet gehad zouden hebben? Dan was heel wat containertrafiek uit Antwerpen verdwenen. Dezelfde beleidsuitdaging stelt zich nu.”

Jean-Louis Vandevoorde