Loodsenactie nog steeds niet van de baan

Na het afspringen van de onderhandelingen met de loodsen gisterenavond zijn er geen nieuwe ontwikkelingen. Havenschepen Van Peel heeft de loodsen opgeroepen om de schepen in afwachting toch te behandelen, maar daar gaan ze niet op in.

Als er schepen moeten afgeleid worden is dat volgens Van Peel een klap voor het vertrouwen in de haven.

In een reactie zeggen de loodsen dat als ze de actie zouden stopzetten de druk van de ketel halen en de kans groot is dat de situatie snel terug in een impasse geraakt. Ze willen nu graag snel een goede oplossing.

Het kabinet van minister Weyts geeft voorlopig geen commentaar meer, wat er waarschijnlijk op wijst dat de onderhandelingen verder lopen.

Gisteren sprongen ze naar verluidt af omdat de loodsen vasthouden aan een premieverhoging zonder daar ook een efficiëntieverhoging aan te koppelen. “We blijven alles in het werk stellen om een oplossing te vinden”, aldus nog het kabinet van de minister deze ochtend.

Yves Verspreet van de loodsenvereniging BvL had gisteren in een TV-interview nog verklaard dat de loodsen geen ander mogelijkheid hebben om de aandacht van de overheid te trekken. “De overheid is hardleers en we hebben geen andere middelen”, zo zei hij.

In een mail aan onze redactie weerlegt een loods de omvang van de schade van de actie voor de haven, “aangezien er slechts twee schepen vertraging oplopen van de 50 die dagelijks Antwerpen aanlopen”. Volgens die bron zouden ook alle rederijen, het Havenbedrijf en de maritieme actoren ruim en tijdig ingelicht zijn over de nakende acties zodat ze de nodige voorzorgen konden nemen.

Hij wijst er ook op dat de opgebouwde technische knowhow van de loodsen het mogelijk gemaakt heeft dat Antwerpen is opgenomen in het vaarschema van de 2M Alliantie, met de nodige impact op de groei van de trafieken. “Als de loodsen nu even boycotten waar ze jarenlang voor gevochten en gewerkt hebben, betekent dat er meer aan de hand is”, zo besluit hij.

Wachtende schepen

Het aantal wachtende schepen begint ondertussen op te lopen.

Dit was de stand van zaken deze ochtend:
Naast de ‘Sajir’ (14.993 teu) van UASC en de ‘Eleonora Maersk’ (15.550 teu) ligt nu ook de ‘Cosco Italy’ (13.386 teu) voor anker in de zone Walcheren.

De ‘MSC Rapallo’ die gisterennamiddag nog voor de Franse kust onderweg was, ligt nu aan de Wandelaar voor anker. Verder zijn er nog de ‘Millau Bridge’ van K Line (13.870 teu) en de lege ‘Emma Maersk’ die niet ver uit de buurt dobberen.

Een status update kan u op volgend document vinden

De ‘MSC Amsterdam’ (15.908 teu) is momenteel nog in opvaart. (red: die is inmiddels afgemeerd)

Voor de terminals MPET en Antwerp Gateway wordt het een hele klus als al die schepen ‘out of window’ zullen moeten behandeld worden. Ook de wegvervoerders dreigen daardoor in de problemen te komen, als die er al niet waren.