Unifeeder start dienst Belgian New Fruit Wharf Antwerpen – Rusland

De Deense rederij Unifeeder is een nieuwe dienst begonnen tussen Rotterdam, Antwerpen en Sint-Petersburg. De lijndienst neemt transhipmentlading mee van alle grote carriers, maar mikt vooral op reeferlading van Maersk.

Unifeeder zet voor de nieuwe wekelijkse verbinding de gecharterde schepen ‘Italian Express’ (1.084 teu) en ‘Grete Sibum’ (1.036 teu) in. In Antwerpen meren ze af bij zowel Belgian New Fruit Wharf (BNFW) als de Noordzee Terminal van PSA. Dat zijn niet toevallig de terminals die Maersk in de Scheldehaven gebruikt om er de eigen diensten (exclusief die van 2M) te laten behandelen.

De dienst van Unifeeder is dan ook een opvolger voor een wekelijkse dienst die de intra-Europese dochter van Maersk – Sealand Europe & Med – tot vorige maand zelf onderhield met de zusterschepen ‘Maersk Niteroi’ (foto) en ‘Maersk Nijmegen’ (elk 2.592 teu) tussen Bremerhaven, Antwerpen (BNFW) en Petrolesport in Sint-Petersburg. Sealand zette de verbinding tussen BNFW en Rusland begin dit jaar op om lading van de Ecubex Service van Antwerpen naar Sint-Petersburg te brengen. Omdat een groot deel van de lading van de Ecubexdienst uit reefercontainers bestaat, wordt die door BNFW behandeld.

Petrolesport

Op de nieuwe dienst van Unifeeder koopt Maersk nu slots tussen Antwerpen en Petrolesport. Ook andere carriers als Evergreen en COSCO Shipping Lines adverteren de afvaarten van de ‘Italian Express’ en ‘Grete Sibum’. Die bedienen in Sint-Petersburg overigens ook nog de terminals FCT en A4.

Voor Unifeeder is de nieuwe lijndienst een tweede wekelijkse verbinding tussen de Scheldehaven en Sint-Petersburg. De feedermaatschappij uit Aarhus beschikt ook nog over een allocatie op de French Baltic Loop A van CMA CGM. Die verbindt de Beneluxhavens Rotterdam en Antwerpen met Sint-Petersburg en wordt in de Scheldehaven door Antwerp Gateway behandeld.

Stefan Verberckmoes