UASC stelt nieuwe orders uit

United Arab Shipping Company (UASC) heeft besloten om nog even te wachten met de bestelling van extra brede neopanamax-schepen van 11.000 teu tot duidelijk wordt hoe de samenstelling van de mega-allianties zal evolueren.

In tegenstelling tot wat gisteren op sommige Aziatische websites werd gepubliceerd en door de Nederlandse transportpers werd overgenomen, staat UASC niet op het punt om een nieuw order te plaatsen.

De rederij onderhandelt weliswaar al enkele maanden met de vier grote Zuid-Koreaanse scheepswerven over de bouw van zeven containerschepen van 11.000 teu met beperkte diepgang (inclusief zeven opties), maar acht de timing niet juist om nu tot bestellen over te gaan.

Chinese fusie

De Arabische rederij vormt samen met CMA CGM en China Shipping de alliantie Ocean Three en is op de hoogte van de geplande fusie van China Shipping met Cosco. Beide Chinese staatsrederijen behoren tot verschillende allianties en hun samengaan kan dan ook tot een grondige herschikking van de huidige samenwerkingsverbanden leiden. Voorlopig is het ook voor UASC nog onduidelijk welk kamp de Chinezen zullen kiezen.

UASC is al sinds mei met Hyundai Heavy Industries, Samsung Heavy Industries, Daewoo en STX aan het onderhandelen omdat het de nieuwe schepen van 11.000 teu eigenlijk graag nog deze maand had willen bestellen. Dat betekent dat de symbolische kiellegging dan nog voor 1 januari 2016 zou kunnen vallen.

NOx

Ook andere rederijen zijn nog volop met scheepswerven over orders aan het onderhandelen om de kiel van hun nieuwbouw nog voor 1 januari te kunnen laten leggen. Vanaf volgend jaar wordt immers voor nieuwbouwschepen de strengere IMO Marpol Annex VI Tier III-norm van kracht, die de uitstoot van NOx (stikstofoxide) aan banden legt.

Schepen waarvan de bouw na 1 januari van start moeten uiteraard aan de nieuwe emissienormen voldoen en zullen daarom een paar miljoen dollar duurder worden.