Twintigtal ontslagen bij Unifeeder

De Deense rederij Unifeeder heeft afscheid genomen van zo’n 10% van alle medewerkers. Net als de andere feedermaatschappijen lijdt de rederij uit Aarhus onder een forse daling van de transhipmentvolumes.

De CEO van Unifeeder, Jesper Kristensen, bevestgde aan het Deense ShippingWatch dat een twintigtal banen bij de rederij zijn gesneuveld. Dat gebeurde zowel op het hoofdkantoor in Aarhus als in de andere Europese vestigingen. Als feedermaatschappij is Unifeeder afhankelijk van de transhipmentvolumes van de grote deepsea carriers. Wanneer die hun volumes tussen bijvoorbeeld het Verre Oosten en Europa met 15 tot 20% zien dalen, is er ook minder lading die voor hen naar kleinere havens in Scandinavië, de Baltic of in het Verenigd Koninkrijk gefeederd moet worden.

Unifeeder is het gewoon om volumeschommelingen op te vangen. De vloot bestaat uitsluitend uit gehuurde schepen en in de maanden maart en april heeft de rederij zo’n 20% van die gecharterde boten aan hun eigenaars teruggeleverd. Ook de concurrent X-Press heeft zijn capaciteit in die periode overigens met zo’n vijfde verminderd.

Lichtpunt

Het enige lichtpunt in de coronacrisis voor Unifeeder is het feit dat de Duitse rederij Hapag-Lloyd drie eigen feederdiensten gestaakt heeft en nu de rederij uit Aarhus gebruikt als vaste feederpartner voor lading van en naar Göteborg, Aarhus, Kopenhagen, Fredericia, Helsinborg en Oslo.

Twee schepen uit Hapag-Lloyds gestaakte REX-dienst gaan nu voor Unifeeder in charter varen. Het gaat om de ‘Christopher’ (1.440 teu) en de ‘Charlotta B’ (1.421 teu), die iets kleinere schepen vervangen in een feederdienst tussen Noord-Duitsland en de oostkust van Zweden.

Stefan Verberckmoes