Tweeduizend mensen weg bij Maersk, Antwerpen ontspringt de dans

De begin september aangekondigde reorganisatie bij A.P. Moller-Maersk kost in totaal tweeduizend jobs. De impact op de activiteiten van Maersk Line Belgium blijft beperkt. Verschillende maatregelen houden het aantal gedwongen ontslagen op twee.

De reorganisatie binnen A.P. Moller-Maersk houdt onder meer in dat zowel Safmarine als Damco als onafhankelijke merken verdwijnen en geïntegreerd worden in de groep. Daarnaast worden de hoofdkantoorfuncties van Hamburg Süd en de functies 'area Commercial Planning' samengevoegd tot een ‘revenu ocean management’-functie. Tot slot is er ook een integratie van de dispatch- en douaneactiviteiten in de ‘Customer Service’-functie.

“Vermits er geen Damco Forwarding en dispatch-/douane-afdeling in België bestond, is de impact hier sowieso lager dan in andere landen. De belangrijkste veranderingen in de organisatie hier zijn onder meer de integratie van Safmarine België in Maersk België, de heroriëntering van de functie 'sales support', het omvormen van Sealand Europa van de Belgische en Nederlandse entiteiten naar een Beneluxstructuur en het samenvoegen van bepaalde verticale structuren in de salesorganisatie”, legt Michel Marstboom, gedelegeerd bestuurder van Maersk Line België, uit.

Maatregelen

Volgens Marstboom blijft de impact van de reorganisatie op de Belgische activiteiten beperkt. “Dankzij een goede samenwerking met de sociale partners en maatregelen zoals vervroegd pensioen, vrijwillig vertrek en bestaande vacatures opvullen in andere afdelingen of brands, zijn we erin geslaagd om het aantal gedwongen ontslagen terug te dringen tot twee. Alle medewerkers van Maersk, Safmarine en Sealand in België kennen hun toekomstige rol. Daarmee is het hoofdstuk reorganisatie quasi afgerond”, besluit de gedelegeerd bestuurder.

De volledige implementatie van de reorganisatie moet tegen het eind van het jaar rond zijn.

Resultaten beter dan verwacht

A.P. Moller-Maersk heeft ondertussen ook de voorlopige resultaten voor het derde kwartaal bekendgemaakt en die zijn beter dan verwacht. Aanleiding is de sterke groei van de inkomsten voornamelijk in Ocean en Logistics & Services. De sterke vraag zorgde voor een stijging van de vrachttarieven en de kosten bleven onder controle. De omzet over het derde kwartaal bedroeg 9,9 miljard dollar. De ebitda (winst voor aftrek van interest, belastingen, afschrijvingen en waardevermindering) exclusief de herstructurerings- en integratiekosten tikte af op 2,4 miljard dollar. De herstructureringskosten worden op 100 miljoen dollar geraamd.

Voor het volledige jaar wordt op een ebitda tussen 7,5 en 9 miljard dollar gemikt.

Volumes in Ocean liepen met 3% terug in het derde kwartaal in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De definitieve resultaten voor het derde kwartaal worden op 18 november vrijgegeven.

2021

Voor volgend jaar blijven de vooruitzichten onzeker als gevolg van de COVID-19-pandemie. De groep verwacht dat de impact van steunmaatregelen volgend jaar lager zal zijn en dat een potentiële nieuwe lockdown negatieve gevolgen kan hebben voor de vraag.

Koen Heinen