Tweede recordschip voor AE2/Swan Service op weg naar Antwerpen

De 23.656 teu grote ‘MSC Isabella’ kreeg gisteren in de vloot van de AE2/Swan Service van 2M het gezelschap van de nog iets grotere ‘MSC Febe’ van 23.756 teu. Dit gloednieuwe schip wordt in Antwerpen op 30 januari op maidentrip verwacht.

De ‘MSC Febe’ is al het tiende schip uit een reeks van elf ‘megamax 24’-schepen die MSC in september 2017 bij de Zuid-Koreaanse scheepsbouwers Samsung Heavy Industries en Daewoo bestelde. Het zijn momenteel ‘s werelds grootste containerschepen, omdat deze 400 meter lange eenheden als eerste bovendeks 24 rijen containers in de breedte laden (tegenover 23 rijen voor megamaxen van 18.340 tot 21.413 teu).

MSC heeft het gros van deze nieuwe recordschepen (acht) in de AE10/Silk Service tussen het Verre Oosten en Noord-Europa van het 2M Vessel Sharing Agreement met de Deense partner Maersk ingeschakeld. Deze dienst verbindt China, Zuid-Korea en de Zuidoost-Aziatische hub Tanjung Pelepas met Algeciras, Bremerhaven en Gdansk. Op de terugweg naar de Far East wordt geladen in Bremerhaven en Rotterdam.

Vertrokken uit Qingdao

De ‘MSC Isabella’ was tot nu toe de enige die in de AE2/Swan Service voer, die ook Antwerpen rechtstreeks aanloopt. Met de 23.756 teu grote ‘MSC Febe’ komt er nu een twee recordschip in deze dienst bij. De nieuwbouw werd vorige week donderdag door Samsung Heavy Industries opgeleverd en zette daarna koers naar Qingdao, waar het schip vandaag aan de maidentrip begonnen is. De ‘MSC Febe’ is momenteel onderweg naar Busan en gaat daarna nog bijladen in Ningbo, Yantian en Tanjung Pelepas voor Rotterdam, Felixstowe en Antwerpen.

Het elfde schip uit de reeks, de ‘MSC Ambra’ van 23.756 teu, zal volgende maand in de vaart komen. Dat wordt de negende ‘megamax 24’ voor de AE10/Silk Service, waarvoor de nieuwbouw op 20 januari op maidentrip zal vertrekken. Dat MSC ook een paar recordschepen in de AE2/Swan Service inschakelt, kan een aanduiding zijn dat er nog meer schepen van dat formaat in die dienst zullen volgen. MSC bestelde bij Daewoo in oktober immers nog vijf eenheden van 23.656 teu bij, die tussen januari en juli 2021 in de vaart zullen komen en in aanmerking komen om op Antwerpen te gaan varen.

Ervaring

De Scheldehaven heeft intussen al wel wat ervaring met het ontvangen van dergelijke ‘megamax 24’ schepen, want na de officiële verwelkoming van de ‘MSC Isabella’ op 10 oktober, werden enkele zusterschepen uit de AE10/Silk Service eenmalig naar Antwerpen afgeleid ter compensatie van de tijdelijke staking van de AE2/Swan Service.

Op 3 november werd het record van de ‘MSC Isabella’ (23.656 teu) als grootste schip ooit in Antwerpen scherper gesteld door de ‘MSC Leni’ van 23.756 teu. Nadien volgden ook nog aanlopen van de ‘MSC Gülsün’ (23.756 teu) op 18 oktober en de ‘MSC Mina’ van 23.656 teu op 8 december. De aanloop van de ‘MSC Mina’ leverde MSC PSA European Terminal overigens de primeur op om voor het eerst een ‘megamax 24’ en een andere megamax – de 'Maribo Maersk' – tegen de kant te hebben.

'MSC Samar'

Gisteren ontving de containerbehandelaar aan het Deurganckdok de ‘MSC Samar’ van 23.756 teu (eerste foto). De opvaart van dit recordschip verliep bijzonder vlot. Nog voor de zon zich liet zien, maakte de containerreus al een pirouette aan de ingang van het Deurganckdok (tweede foto). Daarbij werd geen sleepboot aan de boeg gebruikt en werd de assistentie beperkt tot een sleepboot achteraan en een tweede sleper van Boluda Towage, die kwam helpen duwen.

De laatste aanloop van een ‘megamax 24’ uit de AE10/Silk Service die eenmalig naar Antwerpen wordt afgeleid, wordt die van de ‘MSC Mia’. Dat schip wordt op 30 december op maidentrip aan het Deurganckdok verwacht. Daarna is het wachten op de tweede aanloop van de ‘MSC Isabella’ op 9 januari uit de hervatte AE2/Swan Service.

Stefan Verberckmoes