Tweede Antwerpse aanloop voor shortseadienst van CMA CGM

De CMA CGM-dochter MacAndrews vormt de Agax Service om tot een New Dunkrus Service die Antwerpen twee keer per week rechtstreeks zal aanlopen. MacAndrews verdubbelt de capaciteit op Marokko, omdat het exportseizoen voor citrusvruchten van start gaat.

Naar jaarlijkse gewoonte verhoogt de Franse groep CMA CGM de capaciteit tussen Marokko en Noord-Europa wanneer de export van mandarijntjes en ander citrusfruit op gang komt. Van oktober tot mei is de Marokkaanse haven Agadir een belangrijke draaischijf in de uitvoer van citrusvruchten in reefercontainers.

MacAndrews voegt aan de bestaande vloot van drie schepen van de Agax Service tussen Noord-Europa en Marokko nu nog eens vier schepen toe. De zeven schepen van 1.036 tot 1.691 teu zullen onder de naam New Dunkrus Service beurtelings twee verschillende rotaties afwerken, waarbij ze Agadir eerst met Rotterdam en Sint-Petersburg en vervolgens met Portsmouth en Duinkerke zullen verbinden.

Terugreis

Op de terugreis naar Casablanca en Agadir wordt elke keer in Antwerpen gestopt. De New Dunkrus zal voortaan twee keer per week PSA’s Europaterminal (kaai 869) aanlopen. De meeste ingezette schepen zijn van het SSW 1.000-type (foto), die dankzij hun grote aantal aansluitingen voor koelcontainers (250 reeferplugs) bijzonder geschikt zijn voor het vervoer van grote hoeveelheden fruit.

De volledige rotatie van de New Dunkrus Service wordt: Agadir, Rotterdam, Sint-Petersburg, Hamburg, Antwerpen, Vigo, Tanger, Casablanca, Agadir, Portsmouth, Duinkerke, Rotterdam, Antwerpen, Le Havre, Casablanca en opnieuw Agadir.

Sealand Europe & Med

CMA CGM is niet de enige grote carrier die via een shortseadochter de capaciteit op Marokko opvoert. Sealand Europe & Med (ex-Seago Line) start als filiaal van Maersk twee nieuwe diensten op Agadir. De eerste zal de Marokkaanse haven met Rotterdam en Tilbury verbinden en een tweede wordt een shuttle tussen Agadir en Sint-Petersburg zonder tussenstops.

Ook elders in het Middellandse Zeegebied leidt de seizoengsgebonden export van fruit tot nieuwe initiatieven. Vanuit Egypte, Israël en Turkije start Sealand Europe & Med twee wekelijkse diensten naar de Russische haven Novorrosisk. Op een van die diensten krijgen ook Arkas Line en Cosco Shipping Lines een allocatie.

Stefan Verberckmoes