Twee rederijen laten schepen ombouwen voor lng-bunkering

Binnen afzienbare tijd zullen er in de Baltic al acht containerschepen op lng varen. Er komt in Europa ook nog een lng-bunkerschip bij, dat nog wat groter is dan de drie die er nu al actief zijn.

Volgend jaar vervoegen vier nieuwbouwschepen van 1.400 teu van de Finse rederij Containerships Oy die op lng zullen varen, in de Baltic het containerschip ‘WES Amelie’ (1.036), dat eerder dit jaar werd omgebouwd om op aardgas te varen.

Zusterschepen

De ‘WES Amelie’ vaart voor Unifeeder, maar is eigendom van Wessels Reederei. Die Duitse rederij heeft nu een akkoord bereikt met de scheepsmotorenfabrikant MAN Diesel & Turbo om nog eens drie containerschepen uit te rusten met dualfuelmotoren, zodat ze ook op lng zullen kunnen varen.

Die beslissing komt na de positieve evaluatie van de aanpassing van de ‘WES Amelie’. De drie schepen die Wessels wil laten ombouwen zijn overigens identieke zusterschepen (foto) van de ‘WES Amelie’, wat de voorbereidende werken uiteraard vergemakkelijkt. Van dit scheepstype zijn er in totaal 23 eenheden in de vaart.

Lng-bunkerschip

De Nederlandse rederij Anthony Veder en lng-leverancier Shell hebben op hun beurt een akkoord bereikt over de ombouw van een lng-tanker tot lng-bunkerschip. Het gaat om de 'Coral Methane’ (tweede foto) die een inhoud van 7.500 kubieke meter heeft. De ombouw zal begin 2018 van start gaan.

De ‘Coral Methane’ wordt een iets groter bunkerschip dan de ‘Engie Zeebrugge’ (5.100 m3), de in Rotterdam gestationeerde ‘Cardissa’ (6.500 m3) en de Coralius (5.700 m3) die in Scandinavië Noors aardgas aan schepen levert. Het is de bedoeling dat de ‘Coral Methane’ zal ingezet worden aan de zuidelijke kant van de Noordzee en in het Middellandse Zeegebied.

Stefan Verberckmoes