Transporteurs reageren misnoegd op betalende opties DP World-app

De nieuwe betalende diensten op de truckapp van DP World schieten in het verkeerde keelgat bij transporteurs. Beroepsfederaties Febetra en TLV betwisten dat er overleg zou zijn geweest over de app.

DP World kondigde aan dat het enkele nieuwe faciliteiten toevoegt aan zijn app. De app krijgt er twee betalende premiumfuncties bij, zodat chauffeurs enerzijds hun afspraak kunnen omboeken naar een vroeger tijdstip, ook al is dat volzet, en anderzijds na registratie meteen naar de laad- en loszone kunnen rijden. Deze diensten kosten per keer dat ze gebruikt worden 25 euro. En dat zint de transportsector niet. "Het is dus óf verlies lijden door te wachten óf verlies lijden door de fee van DP World te betalen?" laat een misnoegde transporteur weten. De eerste van verschillende soortgelijke reacties. 

Febetra: "Geen oplossing voor doorstroming"

Sectorfederatie Febetra is niet opgezet met de betalende opties. "Het klopt niet dat deze app in samenspraak met de sector is ontwikkeld", zegt woordvoerder Isabelle De Maegt. "Vanochtend werden de nieuwe faciliteiten van de app ons voorgesteld, wat meteen de eerste keer was dat we er kennis mee konden maken. Vreemd dat een vol 'slot' toch nog plaats biedt als je betaalt. Zeker als je bedenkt dat we de laatste maanden veel klachten kregen over de lange wachttijden op Kaai 1700, zelfs voor wie zich inschreef volgens het bestaande systeem. Het lijkt me sterk dat die nieuwe toepassingen het doorstromingsprobleem effectief oplossen. Wie binnen zijn 'slot' aankomt, heeft nog de kans op uren wachttijd. Vijfentwintig euro betalen zou dat oplossen?"

TLV: "Sector zit hier niet op te wachten"

Ook bij TLV is er scepsis. "Als sector zitten we hier niet op te wachten", zegt beleidsmedewerker Frederic Keymeulen. "Blijkbaar kun je toch nog in sommige volle slots terecht, als je maar betaalt. Waarom drijft men dan niet gewoon de capaciteit op de kade op? Een geboekt slot biedt vandaag nog geen garantie op vlotte service. Dit zal de aanslepende discussies tussen terminals en transporteurs niet bevorderen." 

Volgens Keymeulen zijn deze maatregelen vooral gericht op de efficiëntie van de terminal en minder op de noden van de transporteurs, die zich steeds meer met last-minute-opdrachten geconfronteerd zien. "Dat is een ketenbrede discussie die al verschillende malen gevoerd is", zegt Keymeulen. "Deze app is wat ze is, maar het is duidelijk dat de vervoerders hier niet om staan te springen. Nochtans is er bij DP World luisterbereidheid voor wat het bredere plaatje betreft. Deze zaak verandert niets aan het feit dat capaciteit een probleem is, zeker bij de zeer grote aanlopen."

Michiel Leen