Topman van Hamburg Süd stapt eind 2017 op

Ottmar Gast (64) heeft aangegeven dat hij eind volgend jaar zijn functie als voorzitter van het directiecomité van Hamburg Süd zal neerleggen. Hij zal zijn carrière afsluiten met het begeleiden van de verkoop van de rederij aan Maersk Line.

De CEO zegt nog aan te willen blijven tot de overname door Maersk Line volledig is afgehandeld alvorens met pensioen te gaan. Tot dan blijft de Hamburgse carrier overigens zelfstandig en ligt de operationele leiding in handen van het vijfkoppige directiecomité.

In interviews met verschillende media heeft Gast gezegd dat de Oetkergroep zeker niet wanhopig was toen eind vorige maand besloten werd om de maritieme activiteiten aan het Deense Maersk te verkopen. Hoewel de Duitse rederij nooit over de financiële resultaten communiceert, heeft Gast nu gezegd dat de rederij de voorbije acht jaar winstgevend is geweest. De grootte van de winst bleek wel teleurstellend te zijn.

Geen fusie

De Oetkergroep bevestigde eerder al dat de rederij werd verkocht omdat de lijnvaartsector te kapitaalsintensief is geworden. Hamburg Süd vertegenwoordigt de helft van de groepsomzet, maar zou de komende jaren alle investeringen opslorpen en het evenwicht van alle activiteiten binnen de groep verstoren.

In een fusie met een andere carrier was de familie Oetker niet geïnteresseerd. Daarom werden de voorbije weken en maanden ook geen gesprekken meer gevoerd met stadsgenoot Hapag-Lloyd. Behalve Maersk Line hebben ook andere kandidaat-overnemers belangstelling getoond en ook met die carriers werd intensief onderhandeld. “We waren als Hamburg Süd duidelijk gegeerd’, zo zegt Gast.

Braziliaanse cabotage

Het afronden van de overname zal nog een lang proces worden, omdat in vele landen eerst toestemming van de kartelbewakers moet verkregen worden. Dat wordt niet evident in Brazilië, waar het binnenlandse verkeer uitsluitend gereserveerd is voor Braziliaanse carriers.

Maesrk werd in het Braziliaanse cabotageverkeer actief door de overname van P&O Nedlloyd, die Mercosul Line als Braziliaanse dochter had. Hamburg Süd is er de grootste carrier via het filiaal Aliança. Een derde carrier is Log-In Logistica, die echter samenwerkt met Mercosul Line.

Het is dan ook niet uit te sluiten dat Maersk verplicht zal worden om de Braziliaanse dochter Mercosul te verkopen, wat ongetwijfeld de interesse van CMA CGM of MSC zal wekken.

Stefan Verberckmoes