Topman van Cosco licht strategie toe

De voorzitter van de China Ocean Shipping Group (Cosco), Ma Zehua, heeft in een interview met Reuters gezegd dat het zeer onwaarschijnlijk dat de scheepvaartsector in de volgende twee jaren een heropleving zal kennen.

De sector worstelt volgens de Chinees al sinds de uitbraak van de financiële crisis eind 2008 met overcapaciteit en daar lijkt met alle op stapel staande nieuwbouwschepen voorlopig nog geen verandering in te komen. Het overaanbod aan tonnage zet de tarieven onder druk. “Je inkomsten doen stijgen is bijzonder moeilijk of zelfs onmogelijk. Het enige wat je kan doen is je kosten zoveel mogelijk verlagen, wat iedereen dan ook doet.”

Het beperken van de uitgaven is ook een onderdeel van de strategie van Cosco. Voorts wil de rederij zijn klanten voor een langere periode aan zich binden en uitbreiden in nieuwe markten als Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. Ook in het intra-Aziatische verkeer ziet de rederij nog groei.

Rode cijfers

Ma Zehua verklaarde eerder dit jaar al dat het zeer moeilijk wordt voor de rederij om uit de rode cijfers te blijven, al zijn de vooruitzichten voor het tweede semester wel wat beter. Vorig jaar moest de rederij activa verkopen om een derde opeenvolgend jaar met verlies te vermijden, wat de beursnotering in Shanghai in het gedrang zou gebracht hebben.

Flows meldde gisteren nog dat Cosco in het derde kwartaal winstgevend was, maar dat bleek in belangrijke mate te danken aan de premies die de overheid ter beschikking stelde voor het laten slopen van 47 schepen. Die overheid wil ook dat de Chinese carriers meer zouden samenwerken. Ma bevestigde dat Cosco binnenkort nieuwe samenwerkingsakkoorden zal aankondigen, maar wou niet op de details daarvan ingaan.