Topman Maersk wil af van subsidies voor staatsrederijen

Søren Skou, de CEO van Maersk Line, pleit voor een afschaffing van overheidssubsidies voor containerrederijen. “Regeringen moeten geen geld verspillen voor de bouw van nieuwe schepen die niet nodig zijn.”

Skou was deze week te gast op de jaarlijkse Singapore Maritime Lecture en gebruikte dat platform om van leer te trekken tegen overheidssubsidies. Volgens de Deense topman heeft de sector geen nood aan steun en is die al concurrentieel genoeg. “Zelfs na de consolidatie zijn er nog altijd meer dan tien global carriers die vechten om marktaandeel.”

Volgens Skou leiden de subsidies die een aantal concurrenten van Maersk Line krijgen tot overcapaciteit, met dalende zeevrachten als gevolg. Hij verwees naar het feit dat de tarieven tussen Azië en Europa in de laatste maanden alweer getuimeld zijn naar een niveau dat de kosten niet meer dekt.

Uithaal

De uithaal van Maersk is duidelijk gericht tegen China, Zuid-Korea en Taiwan. Deze week raakte bekend dat de Taiwanese carrier Yang Ming met de Griekse rederij Costamare en met het Japanse Shoei Kisen onderhandelt over een nieuw order voor schepen van 11.000 teu. Yang Ming is voor meer dan 45% in handen van de Taiwanese overheid.

Ook Hyundai Merchant Marine waarvoor de Zuid-Koreaanse nationale bank garant staat, is in gesprek met een aantal werven voor een order voor maar liefst twaalf schepen van 22.000 teu en nog eens acht van 14.000 teu. Volgens Maersk Line zijn er voorlopig genoeg grote containerreuzen in de vaart en leiden dergelijke bestellingen alleen maar tot nog meer overcapaciteit.

Slooppremies

De grootste bedreiging voor Maersk Line is de Chinese staatsrederij Cosco Shipping Lines, die dankzij de overname van OOCL en een zeer ambitieus nieuwbouwprogramma met onder andere zeventien megamaxschepen van 19.273 tot 21.237 teu de nieuwe nummer drie van de sector wordt (na Maersk en MSC).

De Chinese overheid geeft Cosco Shipping Lines subsidies wanneer het oude schepen laat slopen en vervolgens in eigen land nieuwe tonnage bestelt. Vorig jaar heeft de staatsrederij op die manier 173,5 miljoen dollar aan slooppremies en andere subsidies ontvangen. Ter vergelijking: de nettowinst voor 2017 bedroeg 264,5 miljoen dollar.

Stefan Verberckmoes