Top van Maersk doet nieuwe strategie uit de doeken

De Deense Maerskgroep wil meer intermodale diensten gaan verkopen en logistieke diensten aanbieden die nu vooral door 3PL’s of 4PL’s worden geboden.

Maersk organiseert vandaag in Kopenhagen zijn jaarlijkse Capital Markets Day, waar beleggers en analisten uitvoerig uitleg krijgen over de plannen en strategie van de Deense groep.

Tot dusver vond deze infodag in september plaats. Dit jaar werd de datum verschoven omdat de groep nog maar in september aankondigde zich in de toekomst volledig op transport en logistiek te willen richten. Binnen de twee jaar zullen de activiteiten van onder andere Maersk Oil en Maersk Drilling in de energiesector worden afgesplitst via een verzelfstandiging of door het aangaan van joint ventures.

De energiegerelateerde activiteiten vertegenwoordigen 25% van de huidige omzet. Het is echter geenszins de bedoeling dat de groepsomzet van Maersk zal dalen. “We willen onze omzet vergroten door zowel organische groei als overnames”, zegt CEO Søren Skou (foto).

Hamburg Süd 

De geplande overname van Hamburg Süd past perfect in dat kader, omdat die Duitse rederij 15% van de omzet zal uitmaken en dus al grotendeels het wegvallen van de energiedivisie opvangt.

Skou bevestigde dat de nieuwe Duitse aanwinst als extra merk wordt behouden in Latijns Amerika en Oceanië, naar het voorbeeld van het gebruik van de twee merknamen Maersk Line en Safmarine in Afrika. Hij rekent ook op grote synergievoordelen, zoals Maersk die intussen ook al heeft gerealiseerd dankzij het 2M Vessel Sharing Agreement met MSC op de oostwest-routes. 

Rol

Skou ziet voor Maersk echter niet zozeer een rol als carrier, maar eerder die van een 'global integrator van containerlogistiek', waarbij de rederij Maersk Line, goederenbehandelaar APM Terminals en het expeditiebedrijf Damco voortaan veel meer gaan samenwerken en elkaars klanten zullen bereiken via ‘cross selling’.

Maersk Line wil bijvoorbeeld veel meer inland diensten gaan verkopen. “Momenteel verkopen we maar voor 12% van onze maritieme volumes ook nog een inland transport”, zegt Skou. “Daar ligt duidelijk nog groeipotentieel voor ons”.

Digitalisering

De meeste kansen ziet hij echter in de digitalisering van het containervervoer. “Zowel bij Maersk Line, Damco als APM Terminals wordt er nog veel getelefoneerd. Die analoge operatie willen we gaan omzetten in 24/7 online transacties”, aldus de Deense topman.

“We zijn niet de eerste sector die met digitalisering te maken krijgt. We zullen minder direct contact met de klant hebben en die klant zal overigens zelf een deel van het werk doen”, zegt Skou. Hij verwacht van digitalisering wel een beter gebruik van de activa. Door gebruik van digitale data moet het bijvoorbeeld mogelijk worden om de kosten voor het positioneren van lege containers te drukken.

Spotlanes

Maersk Line is al begonnen met een aantal digitale applicaties. Zo is er bijvoorbeeld het platform 'spotlanes' dat in de Verenigde Staten gebruikt wordt. Maersk veilt er online een aantal inland transporten vanuit havens als New York, Houston, Norfolk en Baltimore, waarop wegvervoerders dan kunnen bieden.

Vincent Clerc, CCO van Maersk Line, verwelkomt de digitalisering. “De voorbije jaren hadden we in het contact met onze klanten vooral over de tarieven. Door het aanbieden van digitale diensten zal ook het argument kwaliteit weer meer beginnen meespelen.” Clerc gaf ook toe dat de scheidingslijn tussen de activiteiten van Maersk Line en de third-party- of fourth-partylogistiekers (3PL of 4PL's) zal verdwijnen, omdat de rederij aan de klanten een logistieke totaaloplossing kan bieden.

Investeringen

De directie van Maersk kan veel aandacht aan digitale technologie besteden omdat er voor de rest geen andere investeringen nodig zijn. Volgens Skou is er met de huidige containervloot waarvan overigens een deel werkloos is en met het huidige orderboek voor 2022 beslist geen nood aan nieuwe tonnage.

“Wie wil blijven groeien zoals wij, doet er verstandig aan om bestaande tonnage te kopen”, luidt het advies van de Deen. Hij stond vandaag uiteraard ook stil bij de huidige consolidatiegolf in de lijnvaart. Binnenkort zullen de vijf grootste carriers twee derden van alle capaciteit controleren, voorspelde hij. Desondanks gelooft dat hij dat verdere rationalisatie nog nodig zal zijn.

Stefan Verberckmoes