Top 10-carrier verlaat trade tussen Europa en Far East

Een van de tien grootste containerrederijen ter wereld houdt het na een aanwezigheid van vijftien jaar voor bekeken in de trade tussen Europa en het Verre Oosten. De Aziatische carrier Pacific International Lines (PIL) trekt zich in april terug.

PIL is met een vlootcapaciteit van 418.639 teu de tiende grootste containerrederij ter wereld. De Singaporese rederij werd in april 2004 actief tussen Noord-Europa en de Far East met een eigen Far East Europe Service (FES) die samen met de Taiwanese partner Wan Hai werd verzorgd.

In de FES-dienst voeren aanvankelijk schepen met een capaciteit van 2.300 tot 2.800 teu, maar begin 2007 waren die allemaal vervangen door tonnage van 4.250 teu. Omdat de twee Aziatische partners met hun panamaxtonnage moeilijk konden blijven opboksen tegen concurrenten die veel grotere schepen inzetten, werd de FES-dienst in juni 2011 stopgezet. PIL en Wan Hai bleven op het vaargebied actief door slots te kopen bij Cosco Container Lines, nu Cosco Shippig Lines.

Slots

Wan Hai besloot al in augustus 2015 het vaargebied te verlaten, maar PIL bleef wel ruimte kopen bij Cosco Shipping Lines. Volgens de Franse databank Alphaliner vult de rederij wekelijks zo’n 500 slots op de AEU7 Service van de Chinese partner, die als NEU3 deel uitmaakt van het aanbod van de Ocean Alliance op het vaargebied.

Alphaliner meldt in zijn wekelijkse nieuwsbrief dat PIL een laatste afvaart zal bieden op 7 april uit Ningbo met het schip ‘Cosco Shipping Pisces’ van 19.273 teu (foto). De laatste importlading voor PIL zal naar verwachting op 10 mei in Antwerpen arriveren.

Lastig jaar

Omdat PIL geen eigen schepen inzet, heeft het vertrek van de nummer tien uit de lijnvaart geen gevolgen voor de totale capaciteit op het vaargebied. De overblijvende carriers gaan op deze route een lastig jaar tegemoet omdat de aangeboden capaciteit met zo’n 10% zal stijgen.

De grootste stijging is voor rekening van de Ocean Alliance. Die moet zoveel nieuwe containerreuzen aan het werk zetten dat er ondanks het doorschuiven van zeven schepen van 20.000 teu naar de MEA5 Service tussen het Verre Oosten en het Midden-Oosten, toch een zevende wekelijkse loop bijkomt tussen de Far East en Noord-Europa.

Stefan Verberckmoes