Tijd tikt voor overname van OOCL

Cosco Shipping heeft in principe nog een paar weken de tijd om de overname van OOIL, het moederbedrijf van containerrederij OOCL, af te ronden. Aan twee belangrijke voorwaarden is nog altijd niet voldaan.

Cosco maakte op 7 juli vorig jaar de intentie bekend om OOCL over te nemen voor een bedrag van 6,27 miljard dollar. Als deadline voor het afronden van de overname werd 30 juni 2018 vooropgesteld. Indien de overname zou afspringen, moet de Chinese carrier aan OOIL een boete van 253 miljoen dollar betalen.

Die boete vervalt evenwel wanneer Cosco kan aantonen dat het niet alle goedkeuringen heeft kunnen krijgen van de verschillende overheden. De Europese Commissie maakte op 5 december 2017 al duidelijk dat er geen bezwaren zijn, maar het Chinese handelsministerie MOFCOM heeft nog steeds geen officiële toestemming gegeven.

Long Beach

In de Verenigde Staten is het nog altijd wachten op een beslissing van het "Committee on Foreign Investment in the United States" (CFIUS). Die moet de transactie goedkeuren omdat OOCL eigenaar is van de op een na grootste containerterminal in het havencomplex Los Angeles/Long Beach.

Het blijft onduidelijk waarom CFIUS de overname nog niet heeft goedgekeurd. Alle grote carriers hebben namenlijk al een eigen terminal in Los Angeles/Long Beach. De drie grootste zijn die van Maersk, OOCL en MSC. MSC controleert zelfs twee terminals en het Japanse ONE heeft belangen in drie terminals. Verder hebben ook CMA CGM, Evergreen, Yang Ming en Matson elk hun eigen containerkade.

Struikelblok

Een mogelijke struikelblok is het feit dat Cosco Shipping ook al in twee kleinere terminals participeert, maar zelfs met de Long Beach Container Terminal op Pier E/F van OOCL erbij, zouden de Chinezen nog geen 30% van de totale behandelingscapaciteit van het Californische havencomplex controleren.

De onzekerheid over de overname kan een effect hebben op de beurskoers van OOIL. Cosco Shipping heeft 78,67 Hong Kong dollar per aandeel geboden. Momenteel worden de aandelen aan zo’n 74 Hong Kong dollar per stuk verhandeld.

Stefan Verberckmoes