Tiende Far East loop voor CMA CGM

De Franse rederij CMA CGM breidt het aantal wekelijkse diensten tussen Noord-Europa en het Verre Oosten uit naar tien. Behalve de FAL13 komt er nu ook een FAL10 bij.

De nieuwe FAL13 is zoals Flows vorige week al meldde, een allocatie op de NE6-loop van de CKYHE Alliance die door schepen van Hanjin Shipping wordt verzorgd. De nieuwe FAL10 is een allocatie op de NE2 Service van diezelfde alliantie.

De capaciteit van de NE2 wordt momenteel opgevoerd omdat “K” Line tonnage van 9.040 teu begint te vervangen door nieuwbouw van 13.870 teu. De eerste containerreus van de Japanse rederij begon eind vorige week in Hongkong aan de maidentrip. Deze 'Millau Bridge' wordt in de tweede helft van mei in Noord-Europa verwacht en zal op 27 mei aan de Antwerpse Noordzeeterminal afmeren.

CMA CGM noemt de extra FAL10 vooral interessant omwille van de aanlopen van Nansha en Kaohsiung. Voor het eastbound verkeer biedt de dienst korte transittijden uit Antwerpen (laatste laadhaven) naar Singapore en Nansha. De volledige rotatie van deze dienst is: Rotterdam, Felixstowe, Hamburg, Antwerpen, Piraeus, Singapore, Hongkong, Nansha, Kaohsiung, Yantian, Singapore, Piraeus en opnieuw Rotterdam. CMA CGM heeft geen laadrechten voor Piraeus.

21 loops

De vier grote allianties onderhouden op het vaargebied gezamenlijk 21 loops. Dankzij de vier eigen diensten binnen Ocean Three (CMA CCGM/China Shipping/UASC) en de allocaties op de zes NE-loops van de CKYHE Alliance, heeft de Franse rederij nu toegang tot ongeveer de helft van alle diensten op de vaarroute.

Het stelt de carrier uit Marseille in staat om negen afvaarten per week vanuit Shanghai naar Noord-Europa te bieden. In Ningbo en Yantian heeft CMA CGM nu zeven vertrekken per week.