“Terminals zijn de interessantste activa van APL”

Hoewel NOL vorig weekend officieel bevestigd heeft dat er onderhandelingen worden gevoerd met CMA CGM en Maersk over de verkoop van APL, ligt een snelle overname niet voor de hand.

De Franse consultant Alphaliner noemt verschillende redenen waarom APL eigenlijk niet zo’n aantrekkelijke prooi is, te beginnen met het feit dat de rederij al sinds 2009 chronisch verlieslatend is. NOL moest al het hoofdkantoor en de divisie APL Logistics verkopen om zo anderhalf miljoen dollar vers geld in het laatje te krijgen. Ook in het voorbije kwartaal werd opnieuw een nettoverlies van 96 miljoen dollar geleden.

Alphaliner merkt verder op dat het marktaandeel van de Singaporese rederij al ettelijke jaren aan het slinken is. Vijf jaar geleden was de vloot van APL goed voor 4,2% van de mondiale containercapaciteit. Nu is dat slechts 2,8% meer.

Trans-Pacific

Voor zowel CMA CGM als Maersk zou een eventuele overname van APL een versterking van de marktpositie op de trans-Pacific betekenen, maar ook daar hebben de Singaporezen terrein verloren. APL was daar ooit één van de top-3 carriers, maar zag het marktaandeel teruglopen van 8,6% in 2010 naar 5,5% op dit moment. De rederij is er nu de achtste grootste na Evergreen, Maersk Line, Hanjin, MSC, CMA CGM, Cosco en “K” Line.

De vloot van APL is volgens Alphaliner momenteel zo’n 3 tot 3,5 miljard dollar waard, hoewel de boekwaarde ervan eind vorig jaar nog 4,7 miljard bedroeg. “Misschien zijn de negen terminals van APL nog wel de interessantste activa van de rederij”, oppert Alphaliner. APL heeft eigen containerkades in o.a. Los Angeles, Dutch Harbor, Kaohsiung, Kobe en Yokohama.

Ook in Rotterdam zal het lot van APL op de voet gevolgd worden. De Singaporezen hebben daar een belang van 20% in Rotterdam World Gateway. Indien CMA CGM de koper van APL zou worden, zou het belang van die Franse carrier in de nieuwe terminal op de Tweede Maasvlakte naar 30% stijgen.