Langere containerkaai in Duinkerke klaar voor terminaldochter CMA CGM

Duinkerke gooit een nieuw wapen in de containerstrijd met de buurhavens. De containerterminal in de Port Ouest beschikt voortaan over een bijna 1.800 meter lange kaai. Ruim een kilometer daarvan is tot 17,30 meter diep uitgebaggerd.

Aan het diepste deel van de verlengde containerkaai kunnen – onafhankelijk van het tij – twee containerschepen van het ulcs-type (ultra large container ship) gelijktijdig komen aanleggen. De kaai is ook van aangepaste fenders en versterkte meerpalen voorzien om die 400 meter lange zeereuzen te ontvangen.

Op de kaai komen drie nieuwe portaalkranen van de jongste generatie te staan. Die moeten tegen begin volgend jaar allemaal geleverd zijn. Op de achterkaai is alvast 3,5 hectare extra verhard.

Stéphane Raison, de topman van de Noord-Franse haven, ziet de uitbreiding als een nieuwe stap in de ambitie om uit te groeien tot een toonaangevend overslagcentrum in Noord-Europa. Er is nog wat werk aan de winkel. De terminal in de Port Ouest behandelt momenteel vijf shortsea-, twee feeder- en vier deepseadiensten.

Terminal Link

De Terminal des Flandres, zoals de installatie heet, is voor 91% eigendom van Terminal Link, de terminaldochter van containercarrier CMA CGM. De haven van Duinkerke heeft de overige 9% in handen.

Bij de opening was ook de executive vicepresident assets van CMA CGM, Christine Cabau-Woehrel, aanwezig. Voor haar zal het een beetje aangevoeld hebben als thuiskomen. Zij leidde een tweetal jaar lang de haven van Duinkerke als CEO vooraleer naar die van Marseille-Fos over te stappen. Eerder dit jaar ging ze aan de slag in haar nieuwe functie bij de Franse containergigant.

Jean-Louis Vandevoorde