Tarieven containervervoer oost-westroutes hoger dan vorig piekseizoen

Op de grote oost-westroutes liggen de tarieven voor containervervoer momenteel 13,8% boven het niveau van precies een jaar geleden. Vooral op de trans-Pacific genieten de carriers van hogere inkomsten.

De voorbije weken gingen de tarieven verder in stijgende lijn, wat ongetwijfeld te maken heeft met het feit dat de Chinese export traditioneel in deze periode piekt. Tussen het Verre Oosten en Noord-Amerika is zo goed als alle capaciteit volgeboekt, wat Maersk Line zelfs aanzette tot het huren van twee extra schepen om de volumes te kunnen bolwerken.

De tarieven voor het vervoer van een 40’ container tussen Shanghai en Los Angeles zijn volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) vorige week met nog eens 2% gestegen naar 2.126 dollar. Volgens de World Container Index (WCI) van Drewry bedraagt het gemiddelde tarief voor dat traject nu 2.182 dollar/feu, wat 35% meer is dan een jaar geleden.

Noord-Europa

Nog steeds volgens de WCI zijn de tarieven tussen China en Noord-Europa vergelijkbaar met die van een jaar geleden. Tussen Shanghai en Rotterdam bedroeg de gemiddelde zeevracht vorige week 1.786 dollar/feu, wat 3% meer is dan vorig jaar. De SCFI geeft dan weer aan dat de spottarieven tussen Shanghai en Noord-Europa vorige week opnieuw met 3,3% gestegen zijn naar 1.918 dollar per veertigvoeter.

Dat er momenteel ook veel Chinese lading naar Noord-Europa gaat kon Maersk Line vorige week aantonen met het nieuwe wereldrecord van de ‘Mumbai Maersk’ (foto), die de haven van Tanjung Pelepas verliet met 19.038 teu aan boord. Deze megamax is het eerste schip dat meer dan 19.000 teu aan boord heeft.

Eastbound

De enige oost-westroute waar de tarieven fors gedaald zijn, is die vanuit Noord-Europa naar China. Volgens de WCI geldt tussen Shanghai en Rotterdam momenteel een eastbound tarief van om en bij de 822 dollar/feu, wat 37% minder is dan vorig jaar.

Dat de rederijen op de meeste routes hogere tarieven kunnen aanrekenen dan vorig jaar, betekent niet dat ze automatisch betere resultaten zullen kunnen voorleggen. Op heel wat vaargebieden is de tariefverhoging immers niet groot genoeg om de stijging van de bunkerkosten te compenseren.

Stefan Verberckmoes