Tarieven in breakbulk blijven achter op volumes

Voor de breakbulksector lijken iets betere tijden aan te breken, maar dat betekent nog niet dat de tarieven in stijgende lijn gaan. Die staan nog steeds onder "zeer zware druk”, zeggen twee grote Antwerpse spelers.

Deze namiddag trekt Breakbulk Europe zich op gang in Antwerp Expo. De beurs opent tegen een achtergrond van herstel op de markt voor het conventioneel stukgoed en projectlading. Aan de kant van de volumes is beterschap merkbaar, zo bleek al uit de kwartaalresultaten van havens als Antwerpen, Rotterdam en Gent.

Tarieven

Maar volumes zijn één zaak, tarieven een heel andere, onderstrepen zowel Paul Feys, topman van Zuidnatie, als Dirk Mondelaers, general manager van Wijngaard Natie.

“Wij hebben onze volumes in de eerste vier maanden zien aantrekken en de vooruitzichten tot eind juni zijn op dat vlak beter dan vorig jaar. Wij hopen dat we die lijn over het hele jaar kunnen doortrekken”, verklaart Feys.

“De volumes zijn de jongste weken weer aan het stijgen, wat goed nieuws is na een vrij vlak 2016. In staal en project cargo noteren we een lichte opleving. De vooruitzichten in Oil & Gas verbeteren, wat eveneens een impact zal hebben”, bevestigt ook Mondelaers de kentering.

Maar ze plaatsen daar allebei een stevige kanttekening bij als het over de tarieven gaan. “De inkomsten staan nog steeds zeer zwaar onder druk. De tarieven omhoog krijgen is nu de grote uitdaging”, stipt Paul Feys aan.

“Het spel wordt heel hard gespeeld, zowel tussen havens als in Antwerpen zelf”, treedt Dirk Mondelaers hem bij.

Consolidatie

Zowel bij Zuidnatie als bij Wijngaard Natie trekt men daar voor de Antwerpse markt eenzelfde conclusie uit. “Concentratie  zou een goede zaak zijn”, vindt Mondelaers. “Daar wordt in Antwerpen intussen al jaren over gesproken.”

 “Een verdere consolidatie blijft wenselijk”, stelt ook Feys. “Maar of die er komt, valt nog af te wachten.”

Jean-Louis Vandevoorde