Succesvolle eerste proef onbemand varen

De voorbije maanden is een juridisch kader geschapen voor onbemand varen. Dat werd bekendgemaakt bij de officiële start van de proefvaarten van een autonoom varend schaalmodel op de IJzer door De Vlaamse Waterweg, POM West-Vlaanderen en KU Leuven.

Aan de voet van de IJzertoren in Diksmuide bracht het autonome vaartuig ‘de Cogge’ zijn eerste proefvaart tot een goed einde. Het departement Werktuigkunde van de KU Leuven, onder leiding van professor Peter Slaets, testte een schaalmodel (1/8) van een watertruck+ duwbak. Het is uitgerust met een propulsiesysteem waarbij de boot meters maakt door water binnen te zuigen en vervolgens terug naar buiten te duwen. Het vaartuig is genoemd naar Karel Cogge, een van de Nieuwpoortse sluiswachters die in 1914 de IJzervlakte onder water zette en zo de Duitse opmars een halt toeriep.

Op de IJzer tussen Heernisse bij Diksmuide en het spaarbekken van Sint-Joris bij Nieuwpoort is er slechts beperkt scheepvaartverkeer. Het vormt daardoor een ideale proeftuin voor autonome vaartuigen. Die bieden heel wat toekomstmogelijkheden voor de (kleine) binnenvaart: minder operationele kosten, minder ongevallen, onderhoud wordt geoptimaliseerd, minder brandstof en er is minder personeel nodig.

Betrouwbare resultaten

Met dit innovatief proefproject neemt (West-)Vlaanderen een voortrekkersrol op binnen Europa. “Innovatie is onontbeerlijk voor duurzaam goederentransport”, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg: “De voorbije maanden voorzagen we het juridisch kader om dergelijke innovaties vlot en veilig te kunnen testen en te ontwikkelen.”

POM West-Vlaanderen zal de test- en demonstratiepilots coördineren. Het zal een zestal maanden duren om tot betrouwbare eindresultaten te komen. “Dankzij dit innovatief navigatieconcept krijgen heel wat bedrijven uit de Westhoek toegang tot een duurzame ontsluiting en een alternatief voor wegtransport. Verschillende bedrijven uit de regio toonden al interesse”, zegt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen.

Het project ‘Autonoom varen in de Westhoek’ kost 623.000 euro, waarvan minstens 138.000 gedragen wordt met provinciale middelen. Daarnaast wordt gerekend op 250.000 Europese steun.

Op de foto zien we Jean de Bethune (POM West-Vlaanderen), Peter Roose (burgemeester Veurne), Chris Danckaerts (De Vlaamse Waterweg), prof. Peter Slaets (KU Leuven), Stefaan Matton en Alexander Demon (beiden POM West-Vlaanderen).

Roel Jacobus