Steeds meer containerlijnen bundelen krachten voor digitalisering

De Digital Container Shipping Association heeft er vijf leden bij. Daarmee wordt de organisatie voor digitale standaardisering in de lijnvaart in één klap tweemaal groter. Van de toptienrederijen staan alleen Cosco en PIL nog aan de zijlijn.

Maersk, MSC, Hapag-Lloyd en ONE waren al lid van de pas onlangs opgerichte Digital Container Shipping Association (DCSA). Daar komen nu CMA CGM, Evergreen, Hyundai, Yang Ming en ZIM bij. Dat zijn acht van de tien grootste containeroperatoren ter wereld, plus de nummer elf in de ranglijst.

Deur wijd open

CMA CGM was blijkbaar al een van de ‘founding members’ en krijgt meteen een zitje in de toezichtsraad van DCSA. De vier andere nieuwkomers moeten officieel nog hun toegangsticket tot de vereniging krijgen, maar dat lijkt weinig meer dan een formaliteit. Samen zullen de negen leden dan goed zijn voor 70% van de markt.

“Voor ons succes is het van vitaal belang dat de standaarden die we ontwikkelen, ook toegepast worden. De inzet en het engagement van veel containerscheepvaartlijnen is daarvoor cruciaal”, onderstreept Thomas Bagge, CEO van DCSA. De deur staat wijd open voor alle deepsearederijen, klinkt het. De lijnvaartoperatoren willen ook nauw samenwerken met alle andere partijen in de containerbusiness.

Standaardisering

DCSA stelt zich tot doel “het pad naar interoperabiliteit in de containerscheepvaart te effenen door digitalisering en standaardisering”.

De organisatie kreeg met Henning Schleyerbach zopas ook een chief operating officer (COO). Hij was tot dusver werkzaam bij Hapag-Lloyd. De voorzitter van de supervisory board van de vereniging is André Simha, global chief information officer bij MSC. CEO Bagge komt van Maersk.

Jean-Louis Vandevoorde