Start Marokkaans fruitseizoen levert Antwerpen twee lijnen op

Maersk en CMA CGM hervatten deze maand bij de start van het exportseizoen van Marokkaans citrusfruit rechtstreekse diensten tussen Agadir en Antwerpen. Dat levert zowel PSA's Europaterminal als ATO op Kaai 364 een extra wekelijkse aanloop op.

In Marokko is de oogst van de mandarijntjes begonnen, die tijdens de sinterklaasperiode ruim voorradig zijn in de Noord-Europese supermarkten. Elk jaar zorgen de drie grootste Europese containerrederijen voor rechtstreekse diensten tussen de Marokkaanse fruithaven Agadir en Noord-Europa om die mandarijntjes en ander citrusfruit in reefercontainers te vervoeren.

Sealand

Maersk bedient Agadir nu nog via transhipment, maar de Europese dochterrederij Sealand Europe & Med huurt deze maand drie schepen van ongeveer 900 teu voor een rechtstreekse lijndienst vanuit Agadir naar Rotterdam, Bremerhaven en Antwerpen.

De eerste afvaart uit Agadir wordt op 27 oktober geboden met het schip ‘Carat’ (877 teu), dat is uitgerust met 231 aansluitingen voor koelcontainers. Ook de ‘JSP Mistral’ van 907 teu wordt in de seizoensgebonden lijndienst ingeschakeld op 26 oktober in Bremerhaven. Dat schip komt op 28 oktober als eerste uit de dienst bij de Europaterminal van PSA (Kaai 869) langs om er te laden voor Casablanca en Agadir.

Containerships

De CMA CGM-dochter Containerships vaart het hele jaar door rechtstreeks met drie gehuurde zusterschepen van 1.036 teu tussen Antwerpen en Casablanca en breidt die Euromar Service elk jaar tussen oktober en april of mei voor het fruitexportseizoen uit met bijkomende tonnage. Ook deze maand zal Containerships de vloot uitbreiden van drie naar zeven schepen van 868 tot 1.691 teu. Zo kunnen ze voortaan beurtelings een reis vanuit Marokko naar Noord-Europa en vanuit Marokko naar de Baltic maken. In beide gevallen wordt op de terugweg naar Casablanca en Agadir geladen bij Associated Terminal Operators (ATO) op Kaai 364, dat er nu een tweede wekelijkse aanloop van de dienst bijkrijgt.

De meer dan verdubbeling van de vloot laat Containerships toe om Agadir weer rechtstreeks te verbinden met onder andere London-Gateway, Helsingborg en Sint-Petersburg. London-Gateway vervangt Portsmouth, dat tijdens het vorige Marokkaanse fruitexportseizoen werd bediend. Opmerkelijk is dat de haven van Duinkerke, die er de voorbije seizoenen ook steevast bij was, nu de aanlopen van de Euromar Service verliest.

MSC

MSC biedt sinds kort ook weer rechtstreekse afvaarten uit Agadir naar zowel Antwerpen (MPET) als Sint-Petersburg. Dat gebeurt met de Angola Express Service tussen Noord-Europa en West-Afrika, waarvan het vaarschema vorige maand werd uitgebreid met aanlopen in Vlissingen en Luanda.

Sinds deze week maken de ingezette schepen van 2.800 tot 3.600 teu ook weer een tussenstop in Agadir en wordt de dienst doorgetrokken naar Sint-Petersburg door de West-Afrikadienst met de Baltic Loop 12 Service tussen Antwerpen en Rusland te combineren.

Stefan Verberckmoes